Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی داروهای ضد التهابی مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند

داروهای ضد التهابی مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند

یک پزشک عمومی با بیان اینکه مشکلات تنفسی، یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف داروهای ضدالتهابی است که ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد را درگیر می‌کند، گفت: ۳۰ درصد عوارض بیمارستانی ناشی از مصرف داروها، شامل عوارض جانبی مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است که به‌دلیل مصرف خودسرانه، بی‌رویه و دسترسی آسان و بدون نسخه آن است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر پگاه ابراهیمی ویشکی داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID) را داروهایی با اثرات ضدالتهابی، ضد درد و تب بری دانست و اظهار کرد: داروهایی مانند ایبوپروفن (ژلوفن و ادویل)، ناپروکسن، پیروکسی کام، دیکلوفناک، سلکوکسیب، مفنامیک اسید، ایندومتاسین و آسپرین داروهای ضدالتهابی هستند که در هر خانه‌ای یافت می‌شود و بسیاری افراد برای درمان یک سردرد ساده از این داروها استفاده می‌کنند.
ابراهیمی ویشکی با بیان اینکه آسپرین کمی با بقیه این داروها تفاوت دارد، تصریح کرد: آسپرین در دُزهای پایین به‌عنوان داروی ضد پلاکت، برای جلوگیری از ایجاد لخته خون تجویز میشود و برای بیماران قلبی و عروقی مفید است و ضرری ندارد. از دُز های بالای آسپرین نیز برای اثرات ضدالتهابی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: پروستاگلاندین یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در بدن است که سبب کمک به ترمیم آسیب‌های بافتی و مبارزه با عفونت‌ها، تحریک و تسهیل زایمان، محافظت از پوشش دستگاه گوارش در برابر اسید معده و کمک به درمان زخم‌های گوارشی می‌شود.
این پزشک عمومی ترشح بیش از حد این ماده مفید و ضروری را سبب ایجاد درد، التهاب، تب، انقباض عضلانی و آرتروزها دانست و مطرح کرد: داروهای ضد التهاب از طریق جلوگیری از تولید پروستاگلاندین‌ها اثر ضدالتهابی، ضد درد و تب ایجاد می‌کنند.
ابراهیمی ویشکی خاطرنشان کرد: از NSAID ها برای درمان بیماری‌های روماتولوژیک مانند آرتروزها، سردرد، نقرس، صدمات ورزشی و گرفتگی عضلانی استفاده می‌شود اما عوارض جانبی مصرف آن‌ها، ۳۰ درصد از عوارض بیمارستانی ناشی از مصرف داروها را شامل می‌شود.
وی درصد بالای عوارض جانبی مصرف این داروها را مصرف خودسرانه، بی‌رویه و دسترسی آسان و بدون نسخه آن‌ها دانست و افزود: مشکلات تنفسی یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف داروهای ضد التهابی است که ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد را درگیر می‌کند.
این پزشک عمومی به اثر محافظتی پروستاگلاندین از پوشش معده و روده اشاره و بیان کرد: NSAID ها با جلوگیری از تولید پروستاگلاندین، پوشش گوارشی ما را در معرض آسیب قرار می‌دهند و در نتیجه احتمال ایجاد زخم و خونریزی گوارشی افزایش می‌یابد و هر چه مقدار و طول دوره مصرف دارو بیشتر باشد، احتمال خونریزی افزایش می‌یابد البته در مواردی عوارض ناشی از مصرف تک دُز این داروها نیز دیده شده است.
ابراهیمی ویشکی افزایش فشار خون، حمله قلبی یا سکته مغزی را از دیگر عوارض ناشی از مصرف این داروها عنوان و خاطرنشان کرد: همه NSAID ها به جز آسپرین ممکن است چنین عوارضی ایجاد کنند پس افراد با بیماری‌های قلبی- عروقی از مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنند.
وی تأکید کرد: سوء هاضمه، دل درد، اسهال، کم‌خونی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، واکنش‌های آلرژیک، سقط جنین، افزایش ریسک سرطان معده و اختلالات کبد و کلیه از دیگر عوارض ناشی از مصرف داروهای ضدالتهابی است.
این پزشک عمومی به افراد بالای ۶۵ سال یا زیر ۱۶ سال نسبت به مصرف این داروها هشدار داد و افزود: افراد باردار یا شیرده، افراد مبتلا به آسم، زخم معده، افراد دارای بیماری‌های گوارشی، افراد دیابتی، بیماران قلبی-عروقی، بیمارانی با مشکلات کلیوی و کبد و یا مصرف‌کنندگان داروهای کورتون و ضد انعقاد بیش از سایر افراد مراقب عوارض ناشی از مصرف NSAID ها باشند.
ابراهیمی ویشکی در ادامه بیان کرد: افراد می‌توانند برای درمان دردهای ساده بجای مصرف این داروها، از استامینوفن که عوارض جانبی کمتری نسبت به دیگر داروها دارد، استفاده کنند. همچنین استفاده از رژیم‌های غذایی ضد التهاب شامل فیبرها مانند میوه و سبزیجات، امگا۳ مانند ماهی، مواد غذایی غنی از منیزیم و پتاسیم مانند کاهو، موز، انجیر و حبوبات، کمک کننده است.
وی در پایان خواب کافی، ورزش، کاهش استرس، ترک سیگار و الکل را از عوامل تنظیم کننده پروستاگلاندین‌ها برشمرد که سبب کاهش درد و التهاب می‌شود./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن