Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی کرونا در هواست؛ سطوح را رها کنید

کرونا در هواست؛ سطوح را رها کنید

پژوهشگران در بررسی جدیدی دریافته‌اند که امکان انتقال کروناویروس از طریق سطوح در مقایسه با راه‌های دیگر، بسیار کم است.

به گزارش "همدان‌نیوز" و به نقل از نیچر، با گذشت یک سال از همه‌گیری کروناویروس، اکنون بسیاری از شواهد مربوط به آن مشخص شده‌اند. نتایج تحقیقاتی که در نشریه "لنست"(lancet) منتشر شده نشان می‌دهد: کروناویروس عمدتا از هوا و به واسطه افراد در حال صحبت کردن و تنفس قطرات بزرگ و کوچک منتشر شده در هوا پخش می‌شود. اگرچه مبتلا شدن به ویروس از روی سطوح، قابل قبول است اما موضوعی نادر به نظر می‌رسد.

با وجود این، برخی از سازمان‌های بهداشت عمومی هنوز تاکید دارند که سطوح نیز یک تهدید به شمار می‌روند و باید مرتب ضدعفونی شوند. نتیجه این موضوع، یک پیام عمومی گیج‌کننده در زمانی است که تلاش‌ها باید برای پیشگیری از همه‌گیری ویروس اولویت‌بندی شوند.
"سازمان بهداشت جهانی"(WHO) در جدیدترین راهنمایی‌های عمومی خود توصیه کرده است: از لمس کردن سطوح به خصوص در مکان‌های عمومی خودداری کنید زیرا ممکن است فرد مبتلا به کووید-۱۹ پیش از شما، آنها را لمس کرده باشد. سطوح را مرتب با ضدعفونی‌کننده‌های استاندارد تمیز کنید.
یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه‌ای که در ماه ژانویه انجام شد، گفت: شواهد محدودی وجود دارند که نشان دهند کروناویروس به واسطه سطوح آلوده منتقل می‌شود اما این سطوح هنوز هم به عنوان یک روش احتمالی انتقال در نظر گرفته می‌شوند. این نتایج با استفاده از شواهدی ارائه شدند که آران‌ای ویروس را در مجاورت افراد آلوده به کروناویروس نشان می‌داد. بدین ترتیب، اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در وب‌سایت خود ذکر کرده که انتقال به واسطه سطوح، یک راه متداول انتقال کووید-۱۹ در نظر گرفته نمی‌شود اما این نکته را نیز متذکر می‌شود که ضدعفونی کردن مکرر اشیا و سطوح لمس شده توسط چند نفر، مهم است.
این عدم شفافیت در مورد خطرات سطوح آلوده، پیامدهای جدی به همراه دارد. مردم و سازمان‌ها همچنان تلاش‌های پرهزینه‌ برای ضدعفونی کردن را در اولویت قرار می‌دهند؛ در صورتی که می‌توانند منابع بیشتری را برای تاکید بر اهمیت ماسک‌ها و بررسی اقدامات برای بهبود تهویه مصرف کنند. مورد دوم، پیچیده‌تر خواهد بود اما می‌تواند تفاوت بیشتری را ایجاد کند.
اداره کل حمل و نقل نیویورک تخمین زده است که هزینه‌های بهداشتی ناشی از کووید-۱۹ از حالا تا سال ۲۰۲۳، سالانه تا ۳۸۰ میلیون دلار خواهد رسید. این سازمان در اواخر سال گذشته از دولت فدرال آمریکا، در مورد تمرکز روی ذرات هواپخش، درخواست مشاوره کرد. به این سازمان گفته شده است که روی سطوح نیز تمرکز داشته باشد و تاکنون بر منابع بیشتری برای پاکسازی سطوح متمرکز شده است.
اکنون که در این مورد توافق شده است که ویروس از طریق هوا و به واسطه قطرات کوچک و بزرگ منتقل می‌شود، تلاش برای پیشگیری از گسترش باید بر بهبود تهویه یا نصب دستگاه‌های تصفیه هوا متمرکز شود. همچنین باید به مردم یادآوری شود که از ماسک استفاده کنند و به رعایت کردن فاصله ایمنی بپردازند. در عین حال، سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری باید راهنمایی‌های خود را براساس دانش موجود به روز کنند.
پژوهش‌ها در مورد کروناویروس و کووید-۱۹ به سرعت پیش می‌رود؛ بنابراین سازمان‌های بهداشت عمومی وظیفه دارند که اطلاعات واضح و به روز را ارائه دهند که می‌توانند نیاز افراد را برای محافظت از خود و دیگران برطرف کنند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن