Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی تنها سه ماه در همدان بارندگی داشتیم

تنها سه ماه در همدان بارندگی داشتیم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: پراکنش نامناسب بارش ها در طول سال زراعی بیش از کم بارشی ها به عنوان یکی از عوامل جدی بروز خشکسالی های اخیر مطرح است به گونه ای که در استان همدان تنها سه ماه بارندگی داشتیم.

به گزارش "همدان نیوز"، اسفندیار خزائی اظهار داشت: ماه های خشک سال از ۶ به ۹ ماه افزایش داشته است که این وضعیت بیانگر آنست که نمی توان همانند گذشته از زمین استفاده کرد.

وی یادآور شد: مصرف نابهنجار انرژی باعث تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شده که تاثیرات منفی را برای زمین به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی ۱۰۰ میلیمتر کاهش یافته و پراکنش بارش نیز تغییر یافته است، گفت: جبران کاهش بارندگی در شرایط کنونی سخت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: سفرهای زیر زمینی که بیش از هزار سال تغذیه شده هم اینک به علت تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی با افت آب مواجه است و نمی توان این وضعیت را در یکی دو سال جبران کرد.

خزائی با بیان اینکه بر خلاف نظر و تصور مردم مرتع زمین قابل واگذاری نیست اظهار داشت: مرتع بهترین امکان و ظرفیت برای حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی و پیشگیری از بروز گرد و غبار است.

وی اظهار داشت: متوسط بارش طولانی مدت استان باید بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیمتر باشد اما در یک دهه اخیر به علت خشکسالی شاهد بارندگی با پراکنش مناسب نبودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: سال ۱۳۹۸ شاهد ترسالی بوده به گونه ای که در ۲۴ ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر بارندگی را داشتیم که با وجود مضرات اما سیل بهتر از خشکسالی است.

خزائی ادامه داد: ایجاد رطوبت برای رشد و تقویت پوشش لازم است بنابراین در حوزه منابع طبیعی که به طور کامل نیازمند بارندگی است حتی کمترین بارش هم مفید است.

وی گفت: استان همدان دارای چهار حوزه آبریز شامل قره چای، گاماسیاب، سفید رود و گاو رود است که آب همه این حوزه به خارج از استان می رود و آب از هیچ حوزه آبریزی وارد استان نمی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: حوزه آبریز قره چای ۵۸ درصد استان را در بر می گیرد و بعد از خروج از استان وارد سد ساوه می شود همچنین گاماسیاب نهاوند ۱۶.۷ درصد استان یعنی نهاوند، ملایر و بخشی از تویسرکان را در بر می گیرد که به کرخه می ریزد.

خزائی بیان کرد: حوزه آبریز سفید رود کبودرآهنگ نیز به دریای خزر ختم می شود همچنین ۶ دهم مساحت استان را گاورود اسدآباد دربر می گیرد که پس از عبور از کرمانشاه و کردستان به دربندخان عراق می ریزد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن