Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی بررسی وضعیت بارندگی در شهرستان‌های همدان

بررسی وضعیت بارندگی در شهرستان‌های همدان

مدیرکل هواشناسی استان همدان اعلام کرد: بین شهرستان‌های استان همدان بیشترین افزایش بارش در شهرستان‌های نهاوند، همدان، ملایر و تویسرکان به ثبت رسیده است.

به گزارش "همدان نیوز"، حسین عابد در زمینه رخداد بارش‌های مؤثر در چهار ماه اخیر در استان همدان اظهار کرد: بیشتر شهرهای استان همدان دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌خشک، با تابستانی معتدل و زمستانی سرد و دارای فصول کوتاه در بهار و پاییز است و از نظر بارش به دو فصل خشک و تر تقسیم می‌شود.

وی افزود: به طور میانگین بارش‌های ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان از نیمه آبان آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌یابد؛ به عبارتی می‌توان گفت که در پنج ماهه خرداد تا مهر حدود ۸ درصد و در هفت ماهه آبان تا اردیبهشت ۹۲ درصد بارش را دریافت می‌کند.

عابد مطرح کرد: میانگین بارش بلندمدت سال زارعی (ابتدای مهر تا ۳۱ شهریور) استان همدان برابر با ۳۴۰ میلی‌‎متر و برای ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان این عدد برابر با ۳۱۲ میلی‎‌متر است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال زارعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکنون مقدار بارش استان به مقدار ۳۳۵ میلی‌‎متر رسید که ۲۳ میلی‌‎متر بیشتر از بلندمدت و ۱۱۷ میلی‌‎متر بیشتر از سال زارعی قبل ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان ادامه داد: این شرایط برای شهرستان همدان ۶۶ میلی‌متر بیشتر از بلندمدت و ۱۵۸ میلی‌‎متر مشاهده شده که ۲۸ میلی‌‎متر از افزایش بارش در بازه زمانی مربوط به ۵۰ روز اخیر بوده است.

وی بیان کرد: در بین شهرستان‌های استان همدان بیشترین افزایش بارش در شهرستان‌های نهاوند، همدان، ملایر و تویسرکان به ثبت رسیده است، هر چند شهرستان‌های رزن، درگزین و اسدآباد هنوز به بارش نرمال نرسیده‌اند.

عابد خاطرنشان کرد: نکته بسیار با اهمیت مربوط به موج‌های بارشی است که از اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه اردیبهشت استان همدان را تحت تأثیر قرار دادند؛ برای نمونه در ۲۸ و ۲۹ اسفند میانگین بارش استان ۴۰ میلی‌‎متر، میانگین بارش‌های منتهی به ۶ فروردین ۲۴ میلی‌‎متر و بارش ۴۸ ساعته منتهی به ۲۳ فروردین به ۲۵ میلی‌‎متر و میانگین بارش استان منتهی به ۱۵ اردیبهشت ۳۰ میلی‌‎متر ثبت شده است.

وی یادآور شد: در چهار موج مذکور، تمامی بارش‌ها، فراتر از بارش مؤثر در استان بوده است. این بارش‌ها برای محصولات باغی و رزاعی و به ویژه دیم‌زارها به شدت مفید بوده است.

عابد گفت: از ابتدای سال زارعی تاکنون بیشترین بارش ایستگاهی در ایستگاه‌های پایش هواشناسی استان از ایستگاه باران‌سنجی تاریکدره نهاوند با ۷۳۱ میلی‌متر و کمترین آن در قهورد شهرستان کبودرآهنگ ثبت شده است./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن