Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آب و نمک؛ نمونه‌‎ای از 12 افزودنی غیرمجاز به شیر/58 واحد متخلف در همدان به مراجع قضایی معرفی شدند

آب و نمک؛ نمونه‌‎ای از 12 افزودنی غیرمجاز به شیر/58 واحد متخلف در همدان به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: 58 واحد تولید شیر در استان همدان متهم به اضافه کردن آب و نمک به شیر بودند که پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمودرضا رسولی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه برنامه نظارت و کنترل بر مواد بهداشتی با منشأ دامی الزامی است، اظهار داشت: از جمله اقداماتی که دامپزشکی استان پیگیری می کند نمونه برداری از شیر خام است و با واحدهای متخلف برخورد می کند.

وی ادامه داد: 12 نوع تخلف از جمله افزودن آب پنیر به شیر، اضافه کردن نشاسته و نمک، شیر خشک و دیگر مواد وجود دارد که با این تخلفات برخورد می شود.

رسولی با بیان اینکه تمام خودروهای حامل شیرخام از مراکز سنتی به کارخانجات دو نوبت در سال بازرسی می شوند، خاطرنشان کرد: 56 خودرو موفق به کسب پروانه بهداشتی حمل شیر شدند.

وی به انجام پنج هزار و پنج نمونه برداری از شیر در 131 واحد تولیدی استان اشاره کرد و افزود: پنج هزار و 172  آزمایش شیر انجام شده که تخلفات در این آزمایشات ثبت می شود.

وی با بیان اینکه 528  نمونه شیر به آزمایشگاه ها وارد شده اند، خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار آزمایش بر روی این نمونه ها صورت گرفته است.

رسولی همچنین تصریح کرد: 58 مورد تخلف مبنی بر اضافه کردن آب و نمک به شیر به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه 15 درصد تولیدکنندگان صنعتی و 85 درصد سنتی هستند، یادآور شد: روند تولید و انتقال شیر کماکان سنتی است و با توجه به این موضوع تخلفات با وجود برخوردها کمتر نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان همچنین تصریح کرد: تست مرتب دام ها برای جلوگیری از شیوع بیماری سل، اجرای طرح ملی پایش و نظارت و اصلاح فرآیند نگهداری دام و شیر در دامداری ها از جمله اقدامات دامپزشکی به شمار می رود.

وی ادامه داد: برای هر خودروی حمل پروانه ثابت و حمل قرنطینه ای در هر نوبت صادر می شود تا مشکلی در انتقال شیر به کارخانجات ایجاد نشود.

رسولی با بیان اینکه کارخانجات باید از خودروهای دارای پروانه ثابت و حمل قرنطینه ای اقدام به تخلیه شیر کنند، اظهار داشت: تحویل شیر از خودروهای بدون پروانه در کارخانجات دیده می شود و درخواست ما این است که کارخانجات در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه یادآور شد: تقاضا می شود پلیس راهور در کنترل خودروهای حمل شیر با دامپزشکی استان همکاری کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبادی تولید و عرصه شیرخام شناسایی و ساماندهی شده اند.

رسولی با بیان اینکه برای استقرار امنیت بهداشتی در واحدهای تولیدی، بازرسی ها افزایش می یابد،  گفت: در سال گذشته یک هزار و 12 تن شیرخام غیر بهداشتی و در هفت ماه ابتدایی سال جاری نیز 390 تن ضبط شده است.

وی ادامه داد: 16 هزار آزمایش در کارخانجات صنعتی تولید شیر انجام شده و تنها یک مورد ابتلا به تب مالت مشاهده شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن