Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 1200 نفر همدانی از بیماری‌های کلیوی رنج می برند/اهدای کلیه برای چه افرادی ممنوع است؟/ آب همدان سالم است؟

1200 نفر همدانی از بیماری‌های کلیوی رنج می برند/اهدای کلیه برای چه افرادی ممنوع است؟/ آب همدان سالم است؟

مسئول انجمن حمایت از بیماری های کلیوی استان همدان گفت: بر اساس آخرین آمار یک هزار و 200 نفر در استان مبتلا به بیماری‌های کلیوی و دیالیزی هستند.

ابوالفتح میرزایی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، با بیان اینکه در حال حاضر پرونده 23 نفر جهت پیوند کلیه تکمیل شده است، اظهار داشت: پرونده پزشکی این افراد تکمیل شده و آماده انجام پیوند کلیه هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا امروز 25 پیوند کلیه در استان همدان انجام شده که هشت پیوند از فرد مرگ مغزی و 17 پیوند از متقاضی اهدای کلیه بوده است.

میرزایی با اشاره به افزایش روبه رشد بیماری های کلیوی در کشور، خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سالانه 18 درصد به تعداد بیماران کلیوی در کشور اضافه می شود که استان نیز همین میانگین را دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات بیماران کلیوی به طور عمده مشکلات اقتصادی است، یادآور شد: دیالیز این افراد در مراکز رایگان است و هزینه ای پرداخت نمی شود اما بیماران برای خدمات ویزیت، تهیه دارو، انجام آزمایش و تصویربرداری ملزم به پرداخت هزینه هستند و از طرفی دیگر متحمل هزینه رفت و آمد به مراکز می شوند و با توجه به اینکه این افراد به طور معمول از بضاعت کافی برخوردار نیستند، هزینه ها برای آنها سنگین است.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان به دیگر مشکلات مبتلایان به بیماری های کلیوی در استان اشاره کرد و افزود: مشکل دیگر استان این است که شهرستان فامنین و بهار مرکز دیالیز ندارند و بیماران با طی کردن بعد مسافتی طولانی به همدان مراجعه می کنند و این موضوع بیماران را آزار می دهد.

کمبود مراکز دیالیز همدان در آینده نزدیک مشکل ساز می شود

وی با بیان اینکه هشت مرکز دیالیز در استان همدان وجود دارد که دو مرکز در همدان واقع شده است، تصریح کرد: مراکز برای شرایط فعلی پاسخگو است اما با توجه افزایش 18 درصدی تعداد بیماران، اگر مرکزی در آینده خیلی نزدیک به مراکز استان اضافه نشود، همدان را با مشکل روبه خواهد کرد.

میرزایی در پاسخ به پرسش خبرنگار همدان نیوز مبنی بر اینکه «چگونه با افرادی که در کوچه ها و خیابان ها نسبت به نصب پلاکارد فروش کلیه اقدام می کنند، برخورد می شود؟»، گفت: به طور معمول توجهی به این افراد نمی شود چراکه تمام پیوندها زیر نظر انجمن صورت می گیرد و گیرنده ها و اهداکنندگان از فیلتر انجمن حمایت از بیماران کلیوی می گذرند.

وی با اشاره به جلوگیری از تقاضاهای این افراد در سطح شهرها، خاطرنشان کرد: کسانی که در کوچه و خیابان اطلاع رسانی می‌کنند جایگاهی ندارند و اقدامات آنها برای فروش کلیه به نتیجه نخواهد رسید.

میرزایی با تأکید بر اینکه اهدای کلیه قداست دارد، یادآور شد: در کشور مصوب شده که 15 میلیون تومان به افراد اهدا کننده به عنوان پاداش عمل نیک پرداخت شود.

وی همچنین تصریح کرد: این اقدام قداست دارد و نباید از بین برود و افرادی که کلیه اهدا می کنند به هیچ عنوان فروشندگان کلیه تلقی نمی شوند و اهداکننده به حساب می آیند به طوریکه مبلغی که پرداخت می شود بابت خرید کلیه نیست بلکه پاداش خیر نیک به شمار می رود.

متقاضیان اهدای کلیه به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه کنند

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه اهداکنندگان برای انجام پیوند کلیه به انجمن مراجعه، ثبت نام و اقدامات قانونی را طی می کنند، اظهار داشت: افراد مجرد باید از والدین و افراد متأهل چه زن و چه مرد باید از همسر خود رضایت نامه کتبی برای پیوند کلیه ارائه دهند.

وی اضافه کرد: افرادی که به دلایل مختلف بیوه هستند باید به روانپزشک مراجعه کنند و روانپزشک سلامت روان آنها را تأیید کنند تا مشخص شود که فرد با سلامت کامل روانی نسبت به اجرای تصمیم خود مبنی بر پیوند کلیه اقدام کرده است.

میرزایی با بیان اینکه پس از انجام مراحل قانونی، افراد به تیم پزشکی معرفی می شوند، اظهار داشت: پس از آزمایشات، اگر اهدای کلیه برای متقاضیان در آینده مشکل ساز باشد پیوند کلیه صورت نخواهد گرفت و تنها در صورت اطمینان از این اقدام، عمل جراحی انجام خواهد شد.

اهدای کلیه برای افراد زیر 20 سال ممنوع

وی محدوده سنی اهدای کلیه را 20 تا 35 سالگی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه افراد زیر 20 سال در سن رشد، تصمیم گیری، تشکیل زندگی و تحصیل قرار دارند و با وجود بالغ بودن شاید تصمیم آنها بالغ نباشند، به هیچ عنوان پیوند انجام نمی شود و پیوند کلیه افراد بالای 35 سال نیز نه به نفع گیرنده و نه به نفع اهدا کننده است.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه پرونده 30 نفر از ثبت نام کنندگان برای اهدای کلیه تکمیل شده است، یادآور شد: 15 نفر نیز به تازگی برای اهدای کلیه اقدام کردند که پرونده آنها در حال بررسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل ابتلا به نارسایی کلیه اشاره کرد و افزود: ابتلا به فشار خون و عدم کنترل آن از جمله اساسی ترین عوامل نارسایی کلیه به شمار می رود.

میرزایی ادامه داد: افرادی که مبتلا دیابت و قند خون بالا هستند درصورتی که مراقبت نکرده و قند خود را کنترل نکنند در معرض نارسایی کلیه قرار دارند.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه وراثت نیز در ابتلا به بیماری های کلیوی نقش دارد، اظهار داشت: متأسفانه نارسایی کلیه در این افراد در سنین خاصی خود را نشان می دهد که شاید بتوان این بیماری را به تأخیر انداخت اما جلوگیری از آن تا حدودی غیرممکن است.

وی در ادامه سنگ های کلیه درمان نشده، عفونت های درمان نشده، ضربات وارده و چاقوخوردگی به کلیه را از دیگر عوامل نارسایی کلیه برشمرد.

مردم خوددرمانی نکنند

میرزایی همچنین تصریح کرد: امروزه تغذیه نامناسب، شیوع مصرف سرخود دارو و خود درمانی، غذاهای آماده چرب، شور و شیرین موجب تنگی عروق شده و فشار خون بالا ایجاد می کنند که در نهایت به نارسایی کلیه منجر خواهد شد.

وی تأکید کرد: توصیه می شود مردم سالیانه یکبار به پزشک مراجعه کنند و اگر مبتلا به دیابت و قند خون هستند مصرف داروی خود را کنترل کنند.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با تأکید بر اینکه مصرف نوشیدنی و آب سالم به میزان کافی در طول شبانه روز بسیار در سلامت کلیه مؤثر است، اظهار داشت: استفاده نکردن از دخانیات و مشروبات الکلی نیز در سلامت کلیه اثرگذار خواهد بود.

وی در پایان ضمن اطمینان بخشی به مردم همدان در خصوص سلامت آب استان، یادآور شد: سلامت آب استان تأیید شده و آب شبکه خانگی مشکلی ندارد اما افراد مبتلا به بیماری های کلیوی می توانند آب را جوشانده و سپس مصرف کنند.

 گفتنی است در ایران 23 تا 30 آبان ماه هر سال به عنوان هفته «حمایت از بیماران کلیوی» نامگذاری شده است.

نظرات   

 
0 #2 حجت 1395-12-09 02:02
فروش کلیه باگروه خونی o+ تماس 09352973756
بازگو کردن
 
 
+1 #1 حجت 1395-12-09 01:53
فروش کلیه با گروه خونی o+ کاملا سالم وبه لطف خدا هیچگونه بیماری ندارم بامشتری واقعی کنارمیام وهرشهری که که لازم داشته باشند میرم .تماس0935297375 6
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن