Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی چرا کارمندان مجرد همدان ازدواج نمی کنند؟/57 درصد کارکنان مجرد، خانم هستند

چرا کارمندان مجرد همدان ازدواج نمی کنند؟/57 درصد کارکنان مجرد، خانم هستند

رئیس جهاد دانشگاهی همدان گفت: طرح پژوهشی بررسی دلایل عدم گرایش کارمندان دستگاه های اجرایی در همدان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، اکبر اسدی در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه طرح پژوهشی بررسی دلایل عدم گرایش کارمندان دستگاه های اجرایی به ازدواج از سوی جهاد دانشگاهی استان اجرا شد، اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده در خصوص ازدواج و طلاق، گزارشات نگران کننده و قابل تأمل است.

وی با اشاره به اینکه آمار ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافته است، یادآور شد: عواملی در این موضوع اثرگذار بوده که از جمله آن می توان به اشتغال جوانان و درآمد آنها برای تشکیل زندگی اشاره کرد.

اسدی افزود: اگر نرخ ازدواج روبه کاهش است به عدم اشتغال و نداشتن درآمد برمی گردد.

وی با بیان اینکه پنج هزار و 300 نفر از کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی استان مجرد هستند، یادآور شد: این در حالی است که افراد توانایی کسب درآمد و تشکیل زندگی را دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان همچنین تصریح کرد: به تأخیر افتادن ازدواج باعث برخی پدیده ها از جمله شکل گیری روابط خارج از چارچوب خانواده، فرار دختران از خانه، کاهش سلامت روانی افراد مجرد می شود.

وی با بیان اینکه تأخیر در ازدواج باعث کاهش باروری و تغییر شکل هرم ساختاری جمعیت شده است، یادآور شد: هرم جمعیتی در گذشته مثلثی بود اما با کاهش باروری، هرم به مثلث وارونه تغییر شکل خواهد داد.

اسدی گفت: در بسیاری از تحقیقات به این موضوع اشاره شده که عدم اشتغال افراد یکی از دلایل تمایل نداشتن افراد به ازدواج است اما اینکه چرا کارمندان دولت تمایلی به ازدواج ندارند، در طرح پژوهشی جهاد دانشگاهی بررسی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با بیان اینکه 57 درصد از کارمندان مجرد، خانم و 43 درصد آقا بوده اند، اظهار داشت: 22 درصد از کارکنان بررسی شده رسمی،29 درصد پیمانی و 32 درصد استخدامی بوده اند.

وی افزود: 32 درصد از کارکنان سه تا ده سال بود که استخدام شده بودند و 36 درصد نیز بیش از ده سال است که مشغول به کار هستند.

اسدی گفت: 30 درصد از کارمندان اعلام کردند که تا به احتمال زیاد دو سال آینده ازدواج خواهند کرد.

وی با بیان اینکه انتظارات آرمان گرایانه از ازدواج یکی از دلایل عدم گرایش افراد به ازدواج بود، خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت در تفکرات دختران و پسران، تمایل افرادی که انتظارات آرمان گرایانه داشتند، بسیار کم بود.

اسدی همچنین تصریح کرد: دشوارسازی در ازدواج و گرایشات افراد به تأمین تمام امکانات پیش از ازدواج از دیگر عدم تمایل کارکنان به این امر بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان ادامه داد: برخی افراد معتقد بودند که با ازدواج بسیاری از داشته ها و فرصت های خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه انتخاب همسر از سوی خانواده یکی دیگر از عدم تمایل افراد به ازدواج بوده است، یادآور شد: جدا از اینکه انتخاب همسر به عهده خود فرد و یا خانواده باشد، گرایش به ازدواج یکسان است.

اسدی با اشاره به مشخص بودن نقش زوجین در زندگی در گذشته، یادآور شد: تغییر در تحصیلات افراد باعث زیر سوال رفتن جایگاه سنتی زن و مرد در خانواده شده است و به واسطه این تغییر نگرش، تضادی در بین زوجین ایجاد شده و در مواردی افراد جایگاه یکدیگر را نمی پذیرند.

وی همچنین تصریح کرد: افراد والدین خود را به عنوان الگوی رفتاری انتخاب می کنند به طوریکه اگر روابط پدر و مادر خود مورد پسند و مثبت باشد، افراد به ازدواج گرایش بیشتری دارند اما با این وجود در مواردی فرد ممکن است تمایلی به ازدواج نداشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با بیان اینکه برخی افراد تصور دارند که درآمدشان کفاف زندگی را نمی دهد، خاطرنشان کرد: چنین افرادی تمایلی به ازدواج ندارند اما این موضوع از متغیرهایی است که تأثیر چندانی در تمایل کارکنان دارد به طوریکه 20 درصد از افراد اقرار به تمکن مالی و در عین حال عدم تمایل به ازدواج کرده اند.

وی تأکید کرد: افزایش ازدواج های ناموفق باعث ایجاد ترس در برخی از کارمندان شده و فکر می کنند که در ازدواج با مشکلاتی روبه روشوند بنابراین گرایشی به این امر ندارند.

اسدی با بیان اینکه برخی دیدگاه های سنتی نیز در عدم گرایش افراد به ازدواج در گذشته اثرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: در بررسی هایی که به عمل آمد، مشخص شد که امروز، سنت و عرف اجتماعی در بین کارکنان عمومیت ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به بررسی دیدگاه افراد به برقراری روابطی با جنس مخالف، اظهار داشت: افرادی که با جنس مخالف در ارتباط بودند، گرایش کمتری به ازدواج داشتند.

وی لذت از مجردی را از دیگر عوامل عدم تمایل افراد به ازدواج عنوان کرد و افزود: یافته های تجربی نشان داد که افرادی که از موقعیت خود در دوران مجردی رضایت داشتند، تمایل کمتری نیز به ازدواح داشتند.

اسدی همچنین تصریح کرد: در مباحث اجتماعی باید از تک علتی پرهیز کرد و مجموعه عوامل را مورد بررسی قرار داد بنابراین در بررسی عدم گرایش کارکنان به ازدواج، 13 متغیر بررسی شد.

وی با بیان اینکه ترس از ازدواج ناموفق، انتظارات آرمان گرایانه،  دشوارسازی ازدواج، هزینه فرصت ازدواج، ارتباط با جنس مخالف و رضایت از مجرد بودن از جمله مؤثرترین عوامل در عدم تمایل کارکنان به ازدواج بوده است، خاطرنشان کرد: باید مراکز مشاوره برای آموزش به کارکنان مجرد راه اندازی شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن