Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی جعل نشان استاندارد 187 کالا در همدان/ نحوه تشخیص جعل استاندارد در کالاها

مدیرکل استاندارد استان همدان خبر داد:
جعل نشان استاندارد 187 کالا در همدان/ نحوه تشخیص جعل استاندارد در کالاها

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه 187 کالا مشمول جعل نشان استاندارد بوده اند، گفت: اسامی این تعداد کالا با دیگر استانها مکاتبه شده که بازرسی‌ها و پیگیری های کافی از سوی استانهای مبدأ انجام شود.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمد مددی در جمع خبرنگاران  در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه رسالت سازمان استاندارد این است که مدافع خوبی برای مصرف کنندگان باشد، اظهار داشت: حمایت مؤثر از تولید داخلی نیز از رسالت های استاندارد به شمار می رود چراکه امروز بخشی از رکود با تولید ارتباط مستقیم دارد و زمانی می توان مباحث را به خوبی پشت سرگذاشت که تولید رقابت پذیر و با کیفیت را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه استاندارد با اراده و همبستگی عمومی می تواند امور را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: استانداردسازی و حضور موفق تولیدات در بازار داخلی و صادرات از جمله اقدامات اداره کل استاندارد به شمار می رود.

مدیرکل استاندارد استان همدان با تأکید بر تأثیر مثبت بر تولید و فرهنگ خرید کالای ایرانی، یادآور شد: زمانی می توان گفت که کالای ایرانی خریداری شود که کالای با کیفیت تولید شود.

وی با بیان اینکه تدوین استانداردهای ملی برای تولید و صادرات کشور از وظایف استاندارد محسوب می شود، گفت: از دهه فجر سال قبل تا کنون استاندارد استان با همکاری بخش خصوصی بیش از 58 فقره سند استانداردملی تدوین کرده است.

مددی همچنین تصریح کرد: در حوزه توانمندسازی مدیران کنترل کیفیت به عنوان بازوان توانمند دستگاه های اجرایی، نزدیک به 10 هزار نفر ساعت آموزش های تکمیلی و بازآموزی صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به صدور یکصد پروانه کاربرد نشان استاندارد از دهه فجر سال قبل تا دهه فجر امسال، خاطرنشان کرد: با این اقدام تحولات خوبی در بخش تولید ایجاد شده و وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: 230 فقره تمدید پروانه کاربرد نشان استاندارد صورت گرفته که نشان از استمرار تولید دارد.

مددی با بیان اینکه نزدیک به یک هزار فقره بازرسی از واحدهای تولیدی که کالای مشمول استاندارد اجباری هستند، انجام شده است، گفت: در سطح استان بیش از یک هزار و 300 فقره نمونه برداری از واحدهای تولیدی مشمول استاندارد اجباری صورت گرفته است.

وی به کنترل بازار تحت عنوان طرح طاها اشاره کرد و افزود: این اقدام در راستای نا امن کردن بازار برای کالاهای بی کیفیت و جلوگیری از ورود کالاهای زیرپله ای بدون مجوز انجام می شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: شش هزار و 700 بازرسی در قالب این طرح در استان انجام شده و 370 فقره خرید برای بازرسی صورت گرفته است تا کالاهای مشکوک به جعل نشان استاندارد و یا کالاهای بی کیفیت و کم کیفیت شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد از کالاها رصد و به واحدهای متخلف که از کالاهای دارای مشکل استاندارد عرضه می کنند، تذکر و اخطار داده شده است.

مددی با بیان اینکه در سالهای گذشته بخش خصوصی و متخصصین پای کار آمده اند، اظهار داشت: در حال حاضر 20 آزمایشگاه همکار به طرح ها و پروژه های عمرانی و بخش تولید استان کمک می کند.

وی ادامه داد: 16 آزمایشگاه نسبت به افزایش دامنه کاری و تمدید همکاری خود اقدام کرده اند.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به 287 فقره نمونه برداری از طلا در استان، خاطرنشان کرد: در یک یا دو واحد تولیدی تخلفاتی صورت گرفت که برخوردها در این زمینه انجام شد.

وی از بازرسی وسایل سنجش سنگین و سبک در استان خبر داد و افزود: کالیبراسیون 417 دستگاه توزین ثابت و شش هزار و 100 دستگاه سبک صورت گرفته است.

مددی بیان کرد: در خصوص استانداردسازی آسانسور 512 فقره گواهی ایمنی برای آسانسورهای آماده بهره برداری صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به برچسب گذاری دستگاه های سنجش ثابت و سبک در شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان، یادآور شد: با توجه به اهمیت حق الناس، کالیبراسیون وسایل سنجش وزن باید با شتاب بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برخی کالاهای وارادتی از مسیرهای مجاز وارد کشور می شوند و باید در آزمایشگاه های مستقر در گمرکات مورد آزمایش قرار بگیرد تا مجوز ورود داشته باشد.

محمد مددی با اشاره به قاچاق کالا نیز گفت: سازمان استاندارد طرح جامع نظام استاندارد را برای کنترل کالاهای قاچاق اجرا می کند.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه 52 هزار کالا و خدمات در کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: 800 کالا تا کنون نشان استاندارد دریافت کرده اند و باید مورد کنترل قرار بگیرد.

وی  با اشاره به اینکه 53 بازرسی از آسانسور دستگاه ها صورت گرفته که 20 مورد تأییدیه گرفته اند، اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها قرارداد تعمیر، مونتاژ و نگهداشت آسانسور را به اداره کل استاندارد ارائه کرده اند.

مددی افزود: بازه زمانی برای اصلاح آسانسورهای دستگاه ها و اماکن عمومی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه جایگاه های سوخت استان وضعیت خوبی دارند، اظهار داشت: کیفیت سوخت در جایگاه ها در دستور کار استاندارد نیست اما دستگاه های سوخت استاندارد هستند.

مددی افزود: از 20 جایگاه سی ان جی 18 جایگاه دارای عدم انطباق با استاندارد بود اما در حال حاضر استانداردسازی این جایگاه ها وضعیت بسیاری خوبی دارد و به عنوان پایلوت مشخص شده است.

وی با بیان اینکه یک یا دو جایگاه متعلق به شهرداری شهرهای استان دارای عدم انطباق بحرانی بودند، اظهار داشت: در صورت ادامه این روند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: از دهه فجر سال قبل تا دهه فجر امسال 24 پروانه استاندارد در استان همدان کالاهای مشمول اجباری باطل شده است.

وی با بیان اینکه مردم در استفاده از کالاهای گازسوز به نشان استاندارد توجه جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: شرایط بهره برداری و نصب این دستگاه ها باید مورد حساسیت قرار بگیرد.

مددی همچنین تصریح کرد: 86 درصد از واحدهای صنفی کالاهای مشمول استاندارد اجباری را عرضه می کنند و 14  درصد نیز با مشکل عدم انطباق استاندارد و محصول بی کیفیت روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه 187 کالا مشمول جعل نشان استاندارد بوده اند، اظهار داشت: این تعداد کالا با دیگر استانها مکاتبه شده که بازرسی‌ها و پیگیری های کافی از سوی استانهای مبدأ انجام شود.

مددی با اشاره به اینکه روکش تمام شکلات های تولیدی دارای روغن پالم است، خاطرنشان کرد: در برهه ای شائبه هایی در مورد روغن پالم مطرح شد و تقلباتی در استفاده از این روغن صورت گرفت اما نمی توان در خصوص مضر و سمی بودن آن نظری مطرح کرد.

وی ادامه داد: 19 واحد تولیدی لبنیات به صورت صنعتی در استان فعالیت می کنند و از سوی سازمان استاندارد مورد بازرسی قرار می گیرند اما واحدهای تولیدی سنتی باید از سوی مرکز بهداشت محیط هر شهرستان رصد شوند.

مددی با بیان اینکه تولید شیر چندان صنعتی نیست، اظهار داشت: فرآیند جمع آوری شیر سنتی است که این موضوع یکی از مشکلات به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه زیر نشان استاندارد کد ده رقمی وجود دارد، یادآور شد: اگر مردم این کد را به سامانه 10001517 ارسال کنند می توانند از جعلی بودن و یا نبودن نشان استاندارد اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: نزدیک به 555 واحد در استان دارای کالاهای مشمول استاندارد اجباری هستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن