Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی خطر واردات روغنی که بوی رانت می دهد/ تطهیر مضرات روغن پالم ازسوی سودجویان

خطر واردات روغنی که بوی رانت می دهد/ تطهیر مضرات روغن پالم ازسوی سودجویان

با وجود هشدارهای جدی درباره مصرف روغن پالم. دولت مالزی اعلام کرده که یک دفتر منطقه ای فروش روغن پالم در تهران دایرمی کند.

به گزارش "همدان نیوز"،‌ روغن "پالم"که از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید، پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان است. روغن پالم همچون انواع دیگر روغن مضراتی دارد، اما در مجموع مضرات آن در مقابل روغن‌هایی مثل ترانس کمتر است.

 روغن پالم؛ واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند ماه گذشته وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است.

به‌کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.

پالم و افزایش بیماری قلبی

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.

اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای است که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه بندی قرار می دهند. چربی های ترانس نیز در دمای اتاق جامداند

آنتی اکسیدان های روغن پالم قرمز مثل توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به دلیل خواص درمانی که ادعا می شد به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می شد و هم اکنون هم در مواد آرایشی خانمها استفاده می شود و قسمت اعظم تولیدات آرایشی به روغن پالم وابسته است. مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد. نشان داد که یک محصول سمی و بد بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت عمیق سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل می شود.

یکی از دلایل استفاده از روغن پالم  ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و  به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت و استفاده فراوان در محصولات لبنیات باعث بروز جنجال های شد که برخی سعی در تطهیر و سالم عنوان کردند این روغن در مصارف خوراکی داشتند که دیناروند معاون وزیر بهداشت اعلام کرد "روغن پالم کمترین کیفیت و اسیدچرب اشباع بالایی دارد. این اسید چرب اشباع با زنجیره بلند شبیه اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد است. متأسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی در کشور کاهش می‌یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است."

این در حالی است که در حال حاضر روغن پالم به عنوان «روغن گیاهی» یا «چربی گیاهی» بر روی برچسب های مواد غذایی در اتحادیه اروپا (EU) ذکر شده است. از سال ۲۰۱۵ زیر نظر اتحادیه اروپا در بسته بندی مواد غذایی دیگر اجازه استفاده از اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد تشکیل دهنده داده نخواهد شد. تولید کننده مواد غذایی باید نوع خاص چربی گیاهی را استفاده می کند شامل روغن پالم را ذکر کند

حال با توجه به این مسائل و اوضاع و احوال دولت مالزی قصد دارد یک دفتر منطقه ای فروش روغن پالم این کشور را در تهران دایر کند، تا پتانسیل بازار روغن پالم و دیگرکالاها در بازار ایران را بررسی نماید."داتوک سری ماه سیو"، وزیر صنایع و کالاهای زراعی مالزی گفت، به دلیل موقعیت استراتژیک ایران و جمعیت 80 میلیون نفری این کشور، ایران پتانسیل بالایی برای خرید روغن پالم  و تبدیل شدن به مرکزیت منطقه در این زمینه دارد.

حتی وزیر کشاورزی مالزی نیز اوسط بهمن ما در نشستی در یکی از هتل های تهران به تشریح صادرات این محصول و ویژگی های آن برای رسانه ها پرداخت و از تمایل کشورش برای صادرات بیشتر این ماده به ایران خبر داد.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن