Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی تب آنفولانزای مرغی در همدان آرام گرفت/احتمال مشاهده مجدد وجود دارد/ادامه ممنوعیت خرید مرغ زنده

تب آنفولانزای مرغی در همدان آرام گرفت/احتمال مشاهده مجدد وجود دارد/ادامه ممنوعیت خرید مرغ زنده

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در حاضر نمونه مثبتی از آنفولانزای مرغی در استان وجود ندارد اما با توجه به احتمال مشاهده آن، به مردم توصیه می شود که مرغ زنده نخرند.

محمودرضا رسولی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، با اشاره به نحوه انتقال بیماری آنفولانزای مرغی به طیور، اظهار داشت: در مواردی پرندگان آزادپرواز در آبخوری و دانخوری با پرندگان اهلی شریک می شوند و آنها را به بیماری مبتلا می کنند و در مواردی نیز افرادی از استانهای دیگر مرغ و خروس خریداری کرده و دیگر طیور را آلوده می کنند.

وی ادامه داد: تلاش دامپزشکی استان بر این بود که چنین اتفاقی نیفتد اما متأسفانه ابتلای طیور به آنفلولانزای مرغی اتفاق افتاد و با توجه به این موضوع باید سطح آگاهی عمومی را به حدی رساند تا مردم و دامداران متوجه شوند که چه کاری باید انجام دهند تا آنفولانزای مرغی وارد محدوده آنها نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تأکید کرد: ممنوعیت خرید مرغ زنده با همکاری نیروی انتظامی اعمال شده و همچنان به مردم توصیه می شود که مرغ بومی و زنده نخرند و هرگونه تلفات در طیور را با شماره 1512 دامپزشکی در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه در استان به محض اعلام نتیجه مثبت مشاهده آنفولانزای مرغی، اقدامات لازم صورت گرفت، خاطرنشان کرد: به محض اطلاع در خصوص مثبت بودن آنفولانزای مرغی، در کمترین زمان ممکن معدوم سازی و ضدعفونی انجام می شد.

رسولی همچنین تصریح کرد: تلاش بر این بود با واکنش سریع، ویروس در منطقه باقی نماند و در حال حاضر نمونه مثبتی وجود ندارد و امید می رود که پس از این نیز نمونه ای مشاهده نشود اما با توجه به احتمال مشاهده، کماکان باید احتیاط کرد.

وی افزود: هنوز اطلاعات جامعی در خصوص تعداد پرندگان و طیور معدوم شده وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه کشتار مرغ در ایام نوروز به طور مرتب انجام می شد، گفت: مرغداری های صنعتی در سلامت کامل هستند و هیچ گونه آنفولانزای مرغی در آنها مشاهده نشده است؛ همچنین از لحاظ میزان تولید مرغ در نوروز 96 نیز هیچ گونه کمبودی در استان دیده نشد.

وی در پایان یادآور شد: 673 نفر روز اکیپ بازرسی دامپزشکی در ایام اجرای طرح نوروزی فعال بودند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن