Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آبیاری برخی از مزارع سبزی همدان با فاضلاب

آبیاری برخی از مزارع سبزی همدان با فاضلاب

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در همدان از جمع‌آوري اطلاعاتي از باقیمانده سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها در محصولات غذايي غرب كشور توسط آزمايشگاه رفرانس همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد کاظم‌زاده با اشاره به آبیاری برخی از مزارع سطح زیر کشت سبزی همدان با فاضلاب اظهار کرد:‌ کنترل مواد غذایی خام به عهده معاونت بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی است اما در کشور سازمان غذا و دارو طرحی را به نام «طرح پایش باقیمانده سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها» اجرا می‌کند که آزمایش برخی محصولات را معاونت‌های غذا و دارو برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو ورود کرده تا از طریق آزمایش‌هایی به میزان نیترات و فلزات سنگین در محصولاتی نظیر سیب‌زمینی، پیاز و کاهو دست یابد، بیان‌کرد:‌ تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور چند محصول نظیر سیب‌زمینی، پیاز، خیار، کاهو و... را نمونه‌برداری خواهد کرد تا نتایج آنها را از لحاظ فلزات سنگین، سموم، آفت‌کش‌ها جمع‌بندی شده و به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ارسال شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در همدان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان دبیر قطب سوم کشوری، محصولات کشاورزی استان‌های ایلام،کرمانشاه و کردستان را نیز به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها جمع‌آوری می‌کند، گفت:‌ داده‌ها به آزمایشگاه رفرانس همدان ارسال و نتایج حاصل از آن به تهران ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص نتایج به دست آمده سازمان غذا و دارو تصمیم‌گیری خواهد کرد، افزود:‌ متاسفانه  شیوه کشاورزی در کشور سنتی است و سازمان جهاد کشاورزی باید ورود کند تا کشاورز بدون قاعده به استفاده از کود شیمیایی و... نپردازد تا مواد موجود وارد خاک و محصولات کشاورزی شود.

کاظم‌زاده با تاکید به اینکه جلوی این کار باید گرفته شود در ادامه با بیان اینکه سازمان غذا دارو اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و آنها را در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و هیات وزیران قرار می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های کلان صورت گیرد، گفت:‌ مزارع کشورهای پیشرفته  مانند کارخانه‌های آنها  دارای شناسنامه‌ هستند تا اگر محصولی تولید شد و بر اساس استانداردهای موجود نباشد مشخص شود متعلق به کدام مزرعه و کدام کشاورز است؟

وی با بیان اینکه در کشور محصولاتی از یک استان‌ به استان‌های دیگر وارد می‌شود که نمی‌توان به صورت منطقه‌ای کنترل‌ها را در برنامه داشت، افزود:‌ ما به صورت منطقه‌ای فقط اطلاعاتی را جمع می‌کنیم و آنها را  به آزمایشگاه می‌دهیم  تا نتایج کلی بدست آید و در اختیار سازمان غذا و دارو  قرار گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن