Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی انبارهای پخش مواد غذایی و لوازم آرایشی ـ بهداشتی در همدان ساماندهی می‌شود

انبارهای پخش مواد غذایی و لوازم آرایشی ـ بهداشتی در همدان ساماندهی می‌شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از ساماندهی انبارهای پخش مواد غذایی و لوازم آرایشی ـ بهداشتی در همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد کاظم‌زاده از ساماندهی انبارهای پخش مواد غذایی و لوازم آرایشی ـ بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از مواقع در شهرستان‌ها و حتی در استان‌های بزرگ شاهد انبار مواد غذایی و مواد آرایشی هستیم که افراد هیچ مجوزی را برای فعالیت آن دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه نگهداری مواد غذایی و آرایشی ـ بهداشتی در انبارها بدون رعایت استانداردها و نیز عرضه این محصولات در مغازه‌ها غیر قابل قبول است، گفت: مواد غذایی باید در مراکز دارای استانداردهای لازم نگهداری شوند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با تاکید به اینکه اگر فردی بخواهد بدون ضوابط مراکزی را ایجاد کرده و آن را مرکز پخش و نگهداری مواد غذایی و آرایشی بنامد، صحیح نیست، افزود: باید این مراکز دارای مجوز باشند تا بتوان به بررسی آنها پرداخت و ایرادهای موجود را بررسی و رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و استاندارهای مراکز پخش و انبارها به تمام افرادی که در این راستا فعالیت دارند، اطلاع‌رسانی شده است، گفت: از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی و  معاونت غذا و دارو و طی جلسه‌ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری، اطلاع رسانی انجام شده که از این پس افراد نمی‌توانند هر جایی را در نظر بگیرند و مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی را در آن نگهداری کنند زیرا مکان مورد نظر باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه مراکز نگهداری مواد آرایشی بهداشتی باید دمای مشخص و بهداشت مناسب داشته باشند، افزود: نمی‌توان مواد آرایشی و بهداشتی را در انباری که غیر بهداشتی بوده، نگهداری کرد و از آنجا به فروشگاه‌ها فروخت.

وی با تاکید به اینکه این موضوع اعلام شده است، گفت: البته مقاومت بالایی در اجرای آن وجود دارد چراکه این کار برای فعالان این عرصه هزینه‌بر است و بسیاری از افراد مایل به رعایت این مسئله نیستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه به این افراد فرصت داده شده تا در مدت زمان مشخص مجوز فعالیت را دریافت کنند، افزود: با اتمام مهلت تعیین شده اگر فردی بدون رعایت استانداردها اقدام به نگهداری مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی کند، قطعا با او برخورد قضائی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر مراکز پخش و انبارهای مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی را شناسایی کرده‌ایم و لیستی از تعداد آنها موجود است، خاطرنشان کرد: به تمام این مراکز نامه زده شده تا در زمان معین اقدامات لازم را انجام دهند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه به دانشگاه‌های قطب کشور نظیر کرمانشاه، کردستان و ایلام اعلام شد تا آنها نیز بخواهند کار مهمی در این راستا انجام دهند تا در منطقه غرب کشور طرح به جلو رود، افزود: این اقدام در کشور هنوز اجرایی نشده و طرح به سازمان غذا و دارو منتقل شده که امیدواریم سازمان پیگیری و حمایت‌های لازم را انجام دهد تا در سراسر کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این موضوع بسیار مهم بوده چراکه از استان‌های دیگر نیز مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی وارد استان می‌شود، تصریح کرد: یکی از زنجیره‌های سلامت مواد غذایی محل‌های نگهداری است و تنها کارخانه‌ها در این راستا مد نظر نیست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه در بسیاری از مواقع لبنیات مثلا شیر به شیوه مناسب از طریق کارخانه‌ها تولید می‌شود اما با نمونه‌برداری از سطح عرضه و یا مردم شکایت کرده که مواد غذایی در سطح عرضه فاسد شده است، گفت: با نمونه‌برداری‌های  صورت گرفته متوجه شده‌ایم که بیش از 95 درصد این مشکلات به موضوع نگهداری برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در بازار قدیمی همدان، راسته حسین‌خانی مواد غذایی نظیر دوغ،  نوشابه و... زیر آفتاب داغ می‌ماند و بسیاری از مردم نیز اطلاعی ندارند و با خرید این محصول آن را شهرها و روستاها عرضه می‌کنند، افزود: بسیاری اوقات با نمونه‌برداری از محصولاتی نظیر لبنیات که فاسد شدن آن مشهود بوده، متوجه شده‌ایم که کارخانه نقشی نداشته بلکه عامل مراکز نگهداری بوده است.

کاظم‌زاده با اهمیت به اینکه معاونت بهداشتی باید به تمام عرضه‌کنندگان محصولات غذایی هشدار داده تا  مواد غذایی که نیاز به نگهداری در یخچال است، جلوی آفتاب نباشند، گفت: با آموزش های لازم می‌توان در راستای تغییر فکر و آگاهی مردم قدم برداشت.

وی ادامه داد: مردم باید از خرید مواد غذایی که کنار آفتاب است و امکان فاسد شدن آنها وجود دارد، خودداری کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه  گفت: نگهداری محصولاتی نظیر آب معدنی در پشت پنجره و آفتاب، باعث ایجاد سرطان می‌شود چراکه ممکن است موادی از بطری پلاستیکی، به داخل آب وارد شود و  باعث ایجاد سرطان شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن