Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شخم‌زنی 100 هکتار زمین سبزی‌کاری آلوده در همدان/آلودگی استخر شهدای شهرداری رفع شد

شخم‌زنی 100 هکتار زمین سبزی‌کاری آلوده در همدان/آلودگی استخر شهدای شهرداری رفع شد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان از جمع‌آوری يك‌هزار و 800 قلیان در شهرستان همدان خبر داد و گفت: 165 مدرسه در همدان مدرسه «مروج سلامت» هستند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد خیراندیش  در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع سبزیکاری و آبیاری سبزیجات به  آب فاضلاب اظهار کرد: پیگیری این موضوع بر عهده مرکز بهداشت بوده و از سال گذشته کار در این خصوص آغاز شده  است.

وی با با بیان اینکه در حاشیه شهرها آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب صورت می‌گیرد که ظاهراً آبیاری سبزی با آب فاضلاب از لحاظ پرورش سبزی سود بیشتری دارد که حتی آب سالم هم در اختیار کشاورزان باشد ترجیح می‌دهند با فاضلاب آبیاری کنند، افزود: سال گذشته با تشکیل کارگروه‌های مختلف لیست کشاورزان متخلف جمع‌آوری شد که 57 نفر به دادگاه معرفی شدند و برای 37 نفر حکم صادر شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به اینکه پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شهرک سبزیکاری است که در این زمینه زمین نیز تهیه شده تا کشاورزان با در اختیار داشتن زمین و آب سالم در یک منطقه به کشت سبزی بپردازند، گفت: خوشبختانه مجوز ایجاد دو حلقه چاه نیز به کشاورزان داده شده است.

وی  از شخم 30 هکتار زمین آبیاری شده با آب فاضلاب طی سال گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر 100 هکتار زمین شخم زده شده و 94 هکتار باقی مانده که ممکن است آلوده به فاضلاب باشند اما اکنون موضوع سبزی‌هایی است که از سایر استان‌ها به همدان وارد می‌شود.

خیراندیش با بیان اینکه سبزی‌هایی که از برخی استانها وارد می شود آلوده به فاضلاب صنعتی است و باید به دنبال راهکار بود و مانع ورود این سبزی‌ها به استان شد، گفت: باید در سطح عالی برای این مسئله تصمیم جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه شک نکنید اقداماتی که به حوزه بهداشت مربوط می‌شود و برخوردهایی که صورت می‌گیرد، بسیار مستند است اما شاید برخی از سازمان‌ها مماشات کنند و موضوعاتی به آنها مربوط شود، افزود: امسال در حوزه بهداشت محیط 33 هزار و 456 مورد بازدید از اماکن تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان از 398 مورد نمونه برداری از کیفیت آب استخرها طی امسال خبر داد و افزود:  امسال 934 مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی انجام شده است.

وی با اشاره به جمع آوری 2 هزار و 500 قلیان طی سال گذشته در همدان، خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 800 مورد قلیان تا مردادماه امسال در همدان جمع‌آوری شده است.

خیراندیش فرهنگسازی و آموزش را در کاهش مصرف دخانیات مهم دانست و افزود: اکنون معاینات سلامت در مدارس انجام شده و در خصوص رعایت بهداشت در بوفه‌های مدارس نیز حساسیت خاصی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از 553 مدرسه در شهرستان همدان 165 مدرسه مروج سلامت هستند، تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بیماری امسال در مدارس 765 هزار قرص مکمل D و 350 هزار قرص آهن توزیع شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به موضوع آلودگی آب استخر شهدای شهرداری، گفت: این استخر آلودگی میکروبی داشت که به دستور دادستان نمونه‌برداری انجام و پس از تشخیص پلمب شد اما بعد از رفع مشکل بار دیگر نمونه‌برداری صورت گرفت و اکنون فک پلمب شده است.

وی خاطرنشان کرد: استخر شهدای شهرداری از استخرهای خوب استان است و آلودگی ممکن است ایجاد شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن