Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان سومین استان در آمار خودکشی بالا

هشدار؛
همدان سومین استان در آمار خودکشی بالا

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با تشریح آمار و عوامل خودکشی در ایران گفت: استان های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی هستند که آمار خودکشی در آن ها بسیار بالاست.

به گزارش "همدان نیوز"، حسین اسدبیگی در آستانه روز جهانی خودکشی با اشاره به فعالیت های اورژانس اجتماعی در زمینه خودکشی اظهارداشت:در سال گذشته در مجموع تعداد 5828 ماموریت در زمینه خودکشی از سوی اورژانس اجتماعی انجام شده است.  تعداد 1545 مورد در بخش مداخله در بحران، 2033 مورد سیار و 2250 تماس تلفنی با خط 123 صورت گرفته است.

خودکشی 4هزار نفر در سال 95

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه تعداد 4405 خودکشی کامل منجر به فوت در سال 95 ثبت شده است، گفت: این آمار از سوی پزشکی قانونی به ثبت رسیده است و در سال 94 تعداد 4029 مورد خودکشی به ثبت رسیده است. آمار سال 95 نسبت به سال 94 تعداد 376 مورد افزایش داشته است.

95درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، اختلالات روانی دارند/ ناامیدی عامل خودکشی در ایران

وی با بیان اینکه 95 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند دچار اختلالات روانی هستند، گفت: مهم ترین آن افسردگی است اما ناامیدی مقدم بر همه علت ها به ویژه در ایران شناخته شده است. لذا تمامی دستگاه ها، ارگان ها و افراد دلسوز که قصد پیشگیری از خودکشی را دارند می بایست نسبت به حل این معضل کمک کنند تا جو امید و خوش‌بینی در جامعه حاکم شود.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به نقش فضای مجازی در رابطه با گرایش جوانان به خودکشی بیان کرد: فضای مجازی علاوه بر اینکه به رشد اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم کمک کرده است ، در عین حال باعث انتشار سریع اخبار ناخوشایند از قبیل خودکشی و کودک آزاری  و جو شده است. در واقع خبر اتفاقات خوب، شادی آور و نشاط انگیز کمتر در فضای مجازی منتشر می شود.

وی با اشاره به انتشار فیلم های خودکشی نوجوانان در پی بازی (نهنگ آبی) در فضای مجازی گفت: اگر در گوشه ای از دنیا چند نفر در پایان یک بازی کامیپوتری(نهنگ آبی) دست به خودکشی بزنند، تمام کانال ها و گروه ها بسیج می شوند تا این خبر ناخوشایند را به جامعه ما تعمیم دهند. در صورتی که هیچگونه موردی از خودکشی در ارتباط با این بازی در کشور گزارش نشده است و این جو منفی باعث تبلغیات وسیع برای این بازی کامپیوتری شده و هزاران نفر به ویژه نوجوانان کنجکاو برای دانلود آن به اینترنت هجوم آورده اند.

رتبه 108 ام ایران از نظر خودکشی در دنیا

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور همچنین درخصوص رتبه ایران از نظر خودکشی در بین کشورهای جهان گفت: من در بررسی شواهد گوناگون از سازمان بهداشت جهانی و آمارهای رسمی منتشر شده مبنی بر خودکشی 6 نفر در 100 هزار نفر به این نتیجه رسیدم که رتبه ایران از لحاظ خودکشی در جهان رتبه 108 است. حال آنکه کشور هند با وجود بیش از 250 هزار خودکشی منجر به فوت در این میان رتبه هشتم را دارد. کشور کره جنوبی با تعداد 18 هزار خودکشی دارای رتبه اول است چرا که این جمعیت این کشورها با هم متفاوت است. در این رتبه بندی آمریکا با تعداد 44 هزار خودکشی در سال رتبه 39 را در میان کشورهای جهان دارد.

4استان در صدر بیشترین آمار خودکشی

وی درباره آمار استان های دارای بیشترین میزان خودکشی نیز بیان کرد: استان های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی هستند که آمار خودکشی در آن ها بسیار است که عوامل آن باید به طور دقیق آسیب شناسی شود.

کاهش آمار خودکشی و افزایش طلاق در برخی استانها

اسدبیگی تصریح کرد: یکی از عواملی که برای بالابودن آمار خودکشی در استان های غربی بیان می شود، در حال گذار بودن فرهنگ در این استان هاست. البته در سال های اخیر که آمار طلاق در ایلام بالا رفته آمار خودکشی زنان کاهش یافته است و این نشان می دهد، افرادی که ناامید هستند و خود را مجبور به زندگی در وضعیت آشفته می بینند در معرض خطر بیشتری هستند و هنگامی که راه حل آن را پیدا نکنند خطر خودکشی در کمین آن هاست./ خبرگزاری پانا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن