Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هیچ پزشکی در همدان قصور عمدی نداشته است

هیچ پزشکی در همدان قصور عمدی نداشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: قصور پزشکی عارضه‌ای است که به صورت غیرعمدی برای بیمار اتفاق می‌افتد اما تقصیر به معنی وارد کردن عارضه‌ای به بیمار به صورت عمدی است که در کشور و در استان همدان اتفاق عمدی مشاهده نشده است.

به گزارش "همدان نیوز"، علی‌احسان صالح خاطرنشان کرد: ممکن است عارضه‌ای که اتفاق می‌افتد از دستان پزشک و بیمار خارج باشد که براساس همین عارضه‌های ناخواسته مواردی وجود داشته که بیمار جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه قصور پزشکی دارای معانی خاصی است، افزود: قصور پزشکی یعنی فرو ماندن، عاجز کردن و کوتاه آمدن که مفهوم کلی آن این است که ما کاری را به صورت صحیح و کامل انجام ندهیم که ممکن است این قصور در بحث پزشکی پیش بیاید.

وی با اشاره به اینکه زمانی از لفظ قصور پزشکی استفاده می‌کنیم که کاری که پزشک برای بیمار خود انجام می‌دهد، به صورت صحیح انجام ندهد که برای بیمار عارضه‌ای ایجاد کند، اظهار کرد: پزشک باید با بیمار خود رابطه پزشک‌بیماری داشته باشد و فرد مورد نظر باید بیمار آن پزشک باشد بنابراین پزشک نمی‌تواند به صورت گذرا فرد را به عنوان بیمار خود معرفی کند و باید مراجعه‌ای چه به صورت ضمنی یا بصری اتفاق بیفتد و پزشک مسئولیت بیمار را پدیرفته باشد.

صالح با تأکید بر اینکه ممکن است پزشکی کاری را بد برای بیمار خود انجام دهد اما در نتیجه این اتفاق بد، عارضه‌ای متوجه بیمار نشود در این صورت لفظ قصور را شامل نمی‌شود، گفت: قصور عارضه‌ای است که به صورت غیرعمدی برای بیمار اتفاق می‌افتد اما تقصیر به معنی وارد کردن عارضه‌ای به بیمار به صورت عمدی است که در کشور و در استان همدان اتفاق عمدی مشاهده نشده، اگر پزشک به علت بُعد اخلاقی و وظیفه‌ای که بر عهده دارد با هدف درمان بیمار دست به اقداماتی می‌زند چون با این نیت کار می‌کند اگر در مسیر درمان مشکلی رخ دهد غیرعمد محسوب می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به اینکه رسیدگی به قصور پزشکی کار بسیار سختی است چرا که اثبات آن کار مشکلی است، اقلام قصور را در چهار دسته عنوان کرد: به تربیت مهمترین قصور شامل بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت پزشک و عدم رعایت نظامات دولتی است.

وی همچنین با بیان اینکه از مراکز مختلفی بر روی کار پزشکان مانند سازمان نظام پزشکی نظارت می‌شود، افزود: سازمان نظام پزشکی سازمانی است که از بین پزشکان تشکیل می‌شود و براساس مصوبه مجلس پیش بینی شده است که سازمان نظام پزشکی کار نظارت بر روی پزشکان را نیز می‌تواند به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم انجام دهد.

صالح با بیان اینکه اگر بیماری از پزشک خود شکایتی داشته باشد می‌تواند به صورت مستقیم به سازمان نظام پزشکی استان واقع در خیابان خواجه رشید در چهار راه شریعتی مراجعه کند، اظهار کرد: در صورت تشکیل پرونده شکایت با مراجعه به این سازمان پرونده‌ آنها ثبت و توسط دادستان نظام پزشکی بازخوانی می‌شود که اگر برای دادستان نظام پزشکی قصور پزشک محرز شود برای پزشک خاطی کیفرخواست صادر و این پرونده وارد هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظام پزشکی در استان همدان دارای دو هیئت بدوی و یک هیئت تجدیدنظر است، ادامه داد: اگر بیماری از پزشک خود شکایتی داشته باشد پیشنهاد اول ما این است که فرد بیمار مشکل به وجود آمده را با پزشک خود رتق و فتق کند و در صورت عدم پذیرفتن خطای رخ داده شده توسط پزشک، فرد بیمار اگر همچنان مصر بر شکایت است می‌تواند به سازمان نظام پزشکی مراجعه کند که ممکن است از بین صفر تا 100 درصد یک پزشک محکومیت دریافت کند و یا کاملا تبرئه شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان همچنین اعلام کرد: به تازگی سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان نظام پزشکی افزایش پیدا کرده و همین امر موجب شده تا پرونده‌ها به روز شود به این منظور که سرعت رسیدگی به پرونده‌ها از مدت 6 ماه تا یکسال به چند ماه کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه اگر در بررسی‌ها تأیید شود که قصوری رخ داده باید جلوی آن گرفته شود، خاطرنشان کرد: مواقعی وجود دارد که بعضی از عارضه‌ها قابل پیشگیری هستند اما بعضی دیگر از عارضه‌ها قابل پیش بینی و پیشگیری نیست که ممکن است در مجهزترین بیمارستان‌ها هم این اتفاق رخ دهد اما کاری نمی‌توان انجام داد و گاهی اوقات همین عارضه‌ها هستند که منجر می‌شود ما تصور کنیم از جانب پزشک قصوری رخ داده است بنابراین اگر فردی در روند درمان و جراحی دچار عارضه شد حتما این عارضه ایجاد شده نمی‌تواند به علت قصور پزشک اتفاق افتاده باشد که ممکن است حدود 50 درصد از شکایات بعد از رسیدگی به برائت و 50 درصد دیگر به محکومیت ختم شوند.

وی همچنین افزود: این فرهنگ باید در جامعه ایجاد شود که وقتی به پزشک مراجعه کردیم و پزشک به ما گفت که نیازی به دارو نداریم این را بپذیریم همچنین امروزه به علت اینکه با پدیده خوددرمانی مواجه هستیم اگر پزشک با درخواست فرد بیمار مبنی بر نوشتن دارویی اضافه مخالفت کند چون بیمار دیگر به پزشک خود مراجعه نمی‌کند پزشکان در برخی موارد در این زمینه به خواسته بیمار خود تن می‌دهند.

صالح با بیان اینکه روی خوش و رفتار مناسب پزشک تأثیر زیادی در ارتباط گیری و آغاز درمان بیمار دارد، گفت: واقعیت امر این است که بعضی از بیماری‌ها ممکن است ذاتا جنبه روحی و روانی داشته باشد و بسیاری از بیماری‌ها این زمینه را دارند و اگر پزشک بتواند با بیمار رابطه خوبی برقرار کند و به بیمار روحیه دهد به طور قطع تأثیر خوبی بر روی بیمار بر روند درمان او می‌گذارد همچنین برقراری یک ارتباط خوب با بیمار از وظایف پزشک به شمار می‌آید ولی در زمان شلوغی بار و افزایش جمعیت ممکن است پزشک نتواند به این وظیفه خود به درستی عمل کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن