Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی تامین داروهای بیماران کلیوی در همدان دشوار است

تامین داروهای بیماران کلیوی در همدان دشوار است

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی به ویژه افراد پیوندی بسیار گران شده و تامین آن برای بیماران دشوار است.

به گزارش "همدان نیوز"، ابوالفتح میرزایی اظهار داشت: بیماران پیوندی به طور میانگین و با توجه به نوع داروهای مصرفی ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای خرید دارو پرداخت می کنند که این رقم با ۲.۵ برابر افزایش تا یک میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که انجمن حمایت از بیماران کلیوی ماهانه ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به این افراد پرداخت کرده که این رقم حتی کفاف پرداخت هزینه ایاب و ذهاب را نیز نمی دهد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان ادامه داد: کمیاب شدن دارو از دیگر چالش ها و مشکلات پیش روی بیماران کلیوی است که این طیف از بیماران برای یافتن داروهای مورد نیاز باید به چندین داروخانه مراجعه کنند.

میرزایی افزود: شاید یک بیمار دیالیزی در صورت تاخیر ۲ تا سه روزه در مصرف دارو برای او مشکلی پیش نیاید اما یک بیمار پیوندی حتی در صورت یک وعده تاخیر در مصرف دارو احتمال بروز مشکل برای عضو پیوندی و بازگشت فرد به جمع بیماران دیالیزی وجود دارد.

وی گفت: «ساندیمون» از جمله داورهای مورد نیاز و مصرف بیماران کلیوی است که برای کنترل سیستم ایمنی بدن بیمار استفاده می شود و این دارو در اندازه ها ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ میلیگرم عرضه شده و بیمار با توجه به تجویز پزشک یک تا سه وعده در روز باید این دارو را مصرف کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان اضافه کرد: برخی مواقع طبق تجویز پزشک، بیمار باید روزانه سه وعده داروی ساندیمون ۵۰ مصرف کند که به خاطر کمیاب بودن نوع ۵۰ میلیگرم مجبور به مصرف ۲ وعده با دُز ۷۵ می شود.

میرزایی افزود: یکسری داروها تنها مختص بیماران کلیوی بوده و رابطه مستقیم با دیالیز دارد که برای نمونه می توان آمپول های خون ساز را مثال زد و یکسری داروها بین بیماران کلیوی و دیگر بیماران مشترک است و فرانشیز آن به صورت عادی محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه گرانی و کمبود دارو موجب گلایمندی بیماران دیالیزی و پیوندی شده است یادآورشد: ۱۵۴ بیمار دیالیزی و ۳۹ بیمار پیوندی سال گذشته به حالت طبیعی همچنین ۵۹ بیمار دیالیزی و ۲۹ بیمار پیوندی به علت ابتلا به کرونا سال گذشته جان باختند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه قرص کورتون به عنوان مسکن از سوی بیماران کلیوی مصرف می شود گفت: علاوه بر این با توجه به ضعیف بودن بدن این طیف از بیماران آنها مجبور به مصرف داورهای تقویتی و انواع ویتامین ها هستند.

میرزایی ادامه داد: مصرف داروهای کنترل و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن منجر به بروز برخی عوارض از جمله بیماری های پوستی و گوارشی شد و آسیب پذیر بودن این افراد در برابر ویروس و بیماری هایی نظیر کرونا و انفولانزا شده و روز به روز بر تعداد داروهای مصرفی بیماران پیوندی، دیالیز و نارسایی کلیه می افزاید./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن