Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی کاهش هزینه‌های درمانی با راه‌اندازی بخش رادیوتراپی در همدان

کاهش هزینه‌های درمانی با راه‌اندازی بخش رادیوتراپی در همدان

مرکز جامع سرطان به عنوان مجهزترین مرکز درمان سرطان در غرب کشور به دستگاه رادیوتراپی مجهز شده است تا با تعرفه دولتی، هزینه درمانی بیماران سرطانی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش "همدان نیوز"، مرکز جامع سرطان همدان در حاشیه بیمارستان بعثت و در زمینی به وسعت بیش از ۲۷ هزار متر مربع در ۲ مرحله در دست ساخت است که مرحله نخست آن بهره برداری و مرحله دوم آن با پیشرفت قابل توجهی در حال احداث است.

اجرای این طرح را ابتدا بنیاد خیریه فرشچیان بر عهده گرفت که کل سازه و بخشی از تاسیسات زیربنایی و درصد کمی از دیوارهای داخلی و بخش پرتو درمانی به طور کامل توسط این بنیاد اجرا شد.

زیربنای کل ساختمان شامل ساختمان اصلی و محوطه حدود ۲۷ هزار و ۵۴۰ متر مربع است و برای ساختمان اصلی مشتمل بر ۹ طبقه، فضاهای اداری، درمانگاهی، کتابخانه، مدولهای آموزشی، موتورخانه و اتاق برق اضطراری پیش بینی شده است.

این ساختمان به هفت بلوک تقسیم بندی شده و دارای فضاهای شامل ید درمانی، پزشکی هسته ای، درمانگاه انکولوژی و درد و بخش رادیوتراپی در طبقه همکف، تصویر برداری، اندوسکوپی، درمانگاه انکولوژی و درد بستری کودکان و بیمار سرا در طبقه اول، شیمی درمانی سرپایی زنان و مردان، کلینیک لنف دم و بازتوانی،، بستری شیمی درمانی داخلی و فضاهای آموزشی در طبق دوم، بخش پیوند مغز استخوان (بستری و ایزوله)، آزمایشگاه، بخش بستری و التیامی در طبقه سوم، اتاق های عمل جراحی، بخش مراقبت های ویژه و بخش بستری و جراحی در طبقه چهارم است.

برای این بیمارستان فضاهای آموزشی و اداری، سالن همایش ۵۰ نفری، پژوهشکده و کتابخانه پیش بینی شده و در طبقه همکف موتورخانه و هوارسان ها در حال اجرا است.

به گفته مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان عملیات اجرایی مرحله نخست این طرح در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و در حال تکمیل مرحله دوم برای ارائه خدمات درمانی است.

علیرضا طاهری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخش دوم این طرح از آذر ماه سال گذشته با قرارداد ۳۰۴ میلیارد تومانی آغاز شد که در صورت تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز این طرح به طور کامل سال ۱۴۰۳ بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: برآوردهای صورت گرفته گویای این است که ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان این طرح نیاز است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن به تازگی تامین شد و امید می رود ۵۰۰ میلیارد تومان مابقی به زودی تامین و پرداخت شود.

مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: در ساخت مرکز جامع سرطان به استانداردهای لازم توجه شده حتی با همکاری و همفکری آتش نشانی، پیش نیازهای پیشگیری از حریق در نظر گرفته شده و ستون ها با توجه به نوع پوشش در صورت بروز حریق، سه الی چهار ساعت توان دوام و ایستادگی در برابر آتش را دارند.

طاهری با بیان اینکه احداث و تجهیز موتورخانه این طرح از مرداد ۱۴۰۱ با انتخاب پیمانکار آغاز شد و هم اینک در مراحل پایانی است گفت: ۲۱۷ تخت بستری برای این مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی پیش بینی شده و قرار است همه کارهای مورد نیاز بیماران سرطانی در این مرکز ارائه شود.

وی بیان کرد: پت اسکن یکی از تجهیزات مورد نیاز برای تصویربرداری از کل بدن به صورت اسلایس است که مکان مورد نیاز برای استقرار این دستگاه پیش بینی و در حال ساخت است تا در صورت بهره برداری از مرکز جامع سرطان، با توجه به پیش بینی اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی اولین دستگاه پت اسکن در این مرکز نصب و راه اندازی شود.

مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در مجموع برای تکمیل مرکز جامع آموزشی، درمانی و پژوهشی سرطان از نظیر عمرانی و تجهیزاتی یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

طاهری گفت: به تازگی منصوری معاون اجرایی رییس جمهور از این طرح که تخصیص اعتبار برای تکمیل آن از مصوبات سفر رییس جمهور است بازدید کرد که قرار است اعتبار ویژه ای برای تسریع در روند اجرایی آن اختصاص یابد.

مدیر مرکز جامع سرطان همدان نیز با بیان اینکه فاز اول این طرح سال ۱۴۰۰ بهره برداری شد ادامه داد: با راه اندازی مرحله نخست این طرح بیماران در نوبت صبح خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

مجید حیدری افزود: یک هزار و ۸۰۰ متر از طرح حدود ۲۷ هزار متر مربعی مرکز جامع سرطان سال گذشته تکمیل و تحویل مجموعه علوم پزشکی شده است و هم اینک متخصصان رادیواکولوژی اقدام به ویزیت مراجعان و در صورت نیاز اقدام ارجاع برای شیمی درمانی در بخش مجاور می کنند.

وی یکی از مهمترین نیازهای این مرکز را افتتاح و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده رادیوتراپی دانست و گفت: این دستگاه از پیشرفته‌ترین تجهیزات است که راه اندازی آن نیازمند زمان، دریافت مجوزهای لازم و مراحل پیچیده‌ای است.مدیر مرکز جامع سرطان همدان افزود: استفاده از دستگاه رادیوتراپی پیشرفته و پرهزینه ترین مرحله درمان بیماری سرطان است و در صورت راه اندازی این بخش در همدان کمک بزرگی به کاهش هزینه بیماران می شود.

حیدری ادامه داد: در رادیوتراپی با استفاده از دستگاه شتاب دهنده پروتون به سلولهای سرطانی تابانده شده تا از بین برود.

وی با بیان اینکه مرکز جامع سرطان سال گذشته به دستگاه دُزیمتری( وسیله ای برای اندازه گیری مقدار دقیق دُز پرتوهای رادیواکتیو از قبیل پرتوهای گاما، بتا ، ایکس )مجهز شد اظهار داشت: ۲ دستگاه شتاب دهنده در مرکز رادیوتراپی مستقر شده و از هفته دولت این بخش بیمار می پذیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن