Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی سالانه ۵۰ فرد مبتلا به سل در همدان شناسایی می‌شوند

سالانه ۵۰ فرد مبتلا به سل در همدان شناسایی می‌شوند

کارشناس بیماری های واگیر و هماهنگی کنترل برنامه مراقبت از سل معاونت بهداشتی همدان گفت: هر ساله ۴۵ تا ۵۰ فرد مبتلا به سل در استان شناسایی می شوند که این آمار سال گذشته ۴۵ نفر بوده است.

به گزارش "همدان نیوز"، ۲۳ مهر سالروز وفات محمدبن زکریا رازی به پاس تحقیقات ارزنده وی در بیماری سل به نام روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است.

علی ظهیری اظهار کرد: همدان از نظر ابتلا به سل یکی از کم شیوع ترین استان های کشور محسوب می شود و میزان شیوع این ویروس در استان هایی نظیر سیستان بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، ایلام، قم و خوزستان به مراتب بیشتر است.

وی افزود: به طور میانگین سالانه ۴۵ تا ۵۰ مورد فرد مبتلا به سل در استان همدان شناسایی می شوند که این آمار در سالهای پر شیوع به ۱۰۰ نفر هم رسیده است.

کارشناس بیماری های واگیر و هماهنگی کنترل برنامه مراقبت از سل معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: درصد شیوع این ویروس در بین مردان و بانوان یکسان است و این ویروس به خاطر داشتن ویژگی جامعیت همه گروه های سنی و شغلی را مبتلا می کند.

ظهیری ادامه داد: البته مشاغلی نظیر قالی بافی و سیلیس کوبی که با تنفس فرد ارتباط تنگاتنگ دارد همچنین افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

وی گفت: طبق گزارش ها یک سوم جمعیت جهان به بیماری سل مبتلا هستند اما این بیماری در بدن انسان تا زمانی که دارای توان و قدرت باشد آشکار نمی شود و با بروز همزمان بیماری، ضعف بدن و کهولت سن بیماری شعله ور می شود.

کارشناس بیماری های واگیر و هماهنگی کنترل برنامه مراقبت از سل معاونت بهداشتی همدان افزود: سل یک بیماری باکتری یایی و میکروبی فرصت طلب است یعنی سالها در بدن غیرفعال می ماند اما با ضعف بدن به یکباره آشکار می شود.

ظهیری بیماری سل را در ۲ بخش ریوی و خارج از ریه تشریح و بیان کرد: بیماری سل ریوی با توجه به قابلیت انتقال از یک فرد به فرد دیگر خطرناک تر بوده و از اهمیت بالایی برخودار است چرا که حضور یک فرد مبتلا به سل در داخل یک دستگاه اتوبوس می تواند ۱۵ تا ۲۰ نفر را به این میکروب مبتلا کند.

وی اضافه کرد: مرگ و میر مبتلایان به سل اندک است و بیشتر افرادی که علاوه بر سل به دیگر ویروس و بیماری مبتلا یا دارای بیماری زمینه ای قلبی و عروقی هستند به علت مصرف نکردن یا مصرف نامنظم دارو فوت می کنند.

کارشناس بیماری های واگیر و هماهنگی کنترل برنامه مراقبت از سل معاونت بهداشتی همدان افزود: واکسن سل در بدو تولد تا یکسالگی به نوزادان رایگان تزریق می شود همچنین بیمار یابی، خدمات تشخیصی و درمانی و تامین داروی مورد نیاز برای مبتلایان به این ویروس، رایگان است و بیماران با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده می توانند از خدمات رایگان بهره مند شوند.

ظهیری مهمترین علامت ابتلا به سل را سرفه مداوم به مدت بیش از ۲ هفته و علائم فرعی آن را شامل درد قفسه سینه، کاهش وزن و خلط خونی دانست و گفت: در صورت داشتن چنین وضعیتی باید هر چه سریعتر نسبت به انجام آزمایش به ویژه از خلط اقدام شود.

وی بیان کرد: انتقال بیماری سل از دام به انسان هم محتمل است و از این نوع میکروب به عنوان سل گاوی یاد می شود که این نوع سل خارج از ریه بوده و سل ریوی تنها از انسان به انسان قابل انتقال است.

کارشناس بیماری های واگیر و هماهنگی کنترل برنامه مراقبت از سل معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به سل گاوی، خرید لبنیات از محل های مطمئن رعایت بهداشت لبنیات مورد تاکید است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن