Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر در همدان رایگان است

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر در همدان رایگان است

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان در اختیار گروه های پرخطر قرار می گیرد و این افراد با نزدیکترین مرکز بهداشتی می توانند نسبت به دریافت و تزریق واکسن اقدام کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، یعقوب اندامی اظهار کرد: گروه های پر ریسک که در معرض خطر بوده و تزریق واکسن آنفلوآنزا به آنها توصیه می شود شامل بیماران مبتلا به اچ.آی.وی -ایدز با هماهنگی مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی از جمله بیماران بدخیمی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور و هموفیلی می شود.

وی بیان کرد: جامعه ایثارگران در صورت داشتن بیماری های مزمن و زمینه ای یا افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به چاقی مفرط نیز با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی واکسن آنفلوآنزا را رایگان دریافت و استفاده کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: اولویت اول استفاده از واکسن آنفلوآنزا مادران باردار سپس کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی هستند.

اندامی افرود: در مراکز درمانی افراد فعال در اتاق های ایزوله تنفسی با فشار منفی، بخش های عفونی، فوق تخصصی ریه، آی.سی یو، سی.سی.یو، داخلی، اطفال، اورژانس، آزمایشگاه، بخش زایمان، آنکولوژی، سوختگی و آزمایشگاه های ویروس شناسی، درمانگاه ها کلینیک ها، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین در مراکز بهداشتی افراد فعال در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز جامع خدمات سلامت و ستادهای شهرستان و استان، کارکنان فعال در پایگاه های پیش بیمارستانی ۱۱۵ جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: کارکنان بهداشتی و درمانی فعال در سایر ادارات از جمله سازمان دامپزشکی و محیط زیست که در قسمت مرتبط با پرندگان فعالیت دارند هم باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

اندامی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای تمامی افرادی بالای ۶ ماه توصیه می شود گفت: افرادی که در گروه های پرخطر با ریسک بالا قرار ندارند نیز می توانند با مراجعه به مراکز بخش خصوصی و داروخانه ها واکسن را تهیه و استفاده کنند.

وی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی به میزان زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و از گردش ویروس در جامعه جلوگیری می کند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هر ساله با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوآنزا افزایش می یابد که امسال زودتر از سالهای پیش شاهد شیوع این بیماری بوده و افزایش موارد ابتلای به این بیماری هستیم.

اندامی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن آنفلوآنزا به عنوان ۲ اصل کلی مورد تاکید است در این راستا شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون به خصوص پیش از لمس دهان، بینی و چشم ها باید مورد توجه باشد.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: استفاده از ماسک در مکانهای شلوغ، پرازدحام و فضاهای سربسته که تهویه مناسب ندارند اجتناب از دست دادن، روبوسی و در آغوش کشیدن همچنین رعایت فاصله اجتماعی دست کم به اندازه یک و نیم متر الزامی است.

اندامی گفت: افرادی که علائم ابتلا به آنفلوآنزا نظیر آب ریزش بینی و ریزش اشک، بدن درد، تب و لرز، سر درد و علائم گوارشی نظیر تهوع، اسهال و استفراغ دارند باید از حضور در مکان های شلوغ و پر ازدحام خودداری کنند.

وی بیان کرد: در صورت بروز علائم یاد شده در دانش آموزان و کارمندان دولت باید سه تا پنج روز در خانه استراحت کرده و از رفتن به مدرسه و محل کار امتناع کنند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن