Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی متفورمین پرمصرف ترین دارو در همدان است

متفورمین پرمصرف ترین دارو در همدان است

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: داده های آماری گویای این است که متفورمین(قرص درمان دیابت) با سه میلیون و ۲۶۴ هزار قلم مصرف در هفت ماهه امسال به عنوان پرمصرف ترین دارو در این استان است.

به گزارش "همدان نیوز"، فریبرز نیاستی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چهار قلم داروی پرمصرف دیگر در استان همدان شامل داروهای ضد انعقادی قلبی عروقی، درمان چربی خون، لوزارتان برای کنترل فشار خون و قرص سرما خوردگی با وجود آغاز نشدن فصل سرد سال با ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار قلم است.

وی اضافه کرد: البته این آمار فارغ از داده های آماری ۲ شرکت بیمه گر پایه است که با احتساب آنها میزان داروهای تجویز شده برای شهروندان در استان همدان تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: هم اینک شلوغ ترین اماکن فست فودها و غذاخوری ها این استان هستند همچنین رغبت افراد برای ورزش و پیاده روی کمتر است همچنین در برخی از باشگاه ها به جای ارتقای سلامتی دارو و هورمون هایی به عضله ورزشکار تزریق می شود که آسیب زا است.

نیاستی، چهار قلم داروی پرهزینه و گران مصرفی در این استان به ترتیب انسولین قلمی با ۱۴۰ میلیارد ریال، فاکتور ۸ ژنتیکی (زیر مجموعه هموفیلی) با ۱۰۰ میلیارد ریال، مجموع داروهای ضد سرطانی با ۱۰۰ میلیارد ریال و داروی ضد انعقادی ۳۵ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار و ۱۸۳ نفر معادل ۶۰ درصد جمعیت این استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند افزود: این میزان جمعیت استان همدان در چهار صندوق شامل ۶۵۱ هزار و ۳۸۹ نفر در صندوق روستائیان، ۲۳۷ هزار و ۶۱۴ نفر صندوق ایرانیان، ۱۲۲ هزار و ۶۵ نفر صندوق کارکنان دولت و ۶۸ هزار و ۵۷۵ نفر در صندوق اقشار عضویت دارند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: ۱۰۰ درصد مردم این استان زیر پوشش بیمه سلامت و سایر بیمه های پایه هستند و هر کُد ملی در استان یک بیمه پایه به آن منتسب شده است.

نیاستی گفت: ۹۶۹ مرکز درمانی زیر پوشش بیمه سلامت هستند که این آمار شامل ۱۰۰ درصدد آزمایشگاه و داروخانه های استان همدان، همه مراکز رادیولوژی، مراکز جراحی محدود و بیمارستان های خصوصی می شود.

وی اضافه کرد: پیشتر پنج بیماری خاص شامل دیالیز، ام اس، تالاسمی، هموفیلی و پیوند عضو به صورت ۱۰۰ درصدی زیر پوشش بیمه سلامت بود که ۱۰۷ گروه بیماری دیگر به آن افزوده شد و همه هزینه های درمانی مبتلایان به این نوع بیماری ها رایگان است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: طبق اطلاعات سامانه بیمه سلامت هفت ماهه امسال ۳۵ هزار و ۸۷۶ نفر از خدمات صندوق خاص و صعب العلاج بهره مند شدند و یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال از طریق صندوق و بیمه پایه برای درمان آنها هزینه شده است.

نیاستی گفت: یکی از برنامه های مهم در بیمه سلامت پرداخت به روز و تسویه حساب با مراکز تحت قرار داد با اولویت داروخانه ها است چرا که با توجه به اجرای طرح دارویار از تیرماه سال گذشته، تامین نقدینگی به موقع دارو خانه‌ها و تسویه حساب آنها در کوتاهترین زمان، ضروری است.

وی افزود: طرح ملی نسخه نویسی الکترونیک در حدود ۱۰۰ درصد مراکز درمانی و مطب ها اجرایی شده است و تنها در تعداد انگشت شماری از مطب های خصوصی این موضوع رعایت نمی شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن