Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در همدان تحت درمان هستند

۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در همدان تحت درمان هستند

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار بیمار دیابتی و ۷۰ هزار بیمار دارای فشار خون در مراکز خدمات جامع استان شناسایی و تحت مراقبت و درمان هستند.

به گزارش "همدان نیوز"، راضیه سادات میر معینی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت، طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا از آبان امسال اجرا می شود و در این بررسی به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده های مهمترین عامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می شود.

وی اضافه کرد: استان همدان نیز پیرو برنامه کشوری به این طرح بسیج ملی ورود کرده و در حال فراهم آوردن بستر انجام پویش یک دوره دوماهه غربالگری تا ۲۰ دی ماه است که امید می رود با انجام این پویش شاهد پوشش کاملتری از غربالگری و مراقبت بیماران باشیم.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان اظهارکرد: یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت هر کشوری، بهبود شاخص های مربوط به سلامت است و از بهترین و منطقی ترین راه‌های ارتقای سطح سلامت پیشگیری از بیماری‌ها است.

میرمعینی با بیان اینکه پیشگیری در سه سطح تعریف و تقسیم بندی می شود گفت: اولین، مؤثرترین و کم هزینه ترین پیشگیری در سطح اول ایجاد می شود که طی آن آحاد جامعه با داشتن سبک زندگی مروج سلامت و با تاکید و توجه به تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری، دوری از استرس و نظایر آن می توانند میزان خطرات این بیماریها را کاهش داده و از پیشرفت آنها پیشگیری کنند.

وی افزود: سطح دوم پیشگیری در زمانی است که روند بیماری و ناتوانی و آسیب به موقع تشخیص داده شده و با اقدامات مناسب بتوان روند آن را کُند یا به طور کلی مسیر پیشرفت آن را متوقف کرد.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: پیشگیری سطح سوم البته سخت و پُرهزینه است و تلاش می شود تا بیماری ناتوانی و عوارض کمتری برجا بگذارد.

میرمعینی ادامه داد: دیابت و پرفشاری خون با این که در سطح اول پیشگیری اهمیت می یابد و روش های سالم زندگی یا همان سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می کند اما به عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان «ام الامراض» مطرح هستند.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات علمی و به گفته آگاهان به آثار منفی این بیماری ها، دیابت و فشار خون بالا عاملی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم به شمار می روند.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی همچون حملات قلبی، سکته های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه های سنگینی را به بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می کند.

میرمعینی افزود: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این ۲ بیماری، می تواند روند پیشرفت آن را کُند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده ها را نجات دهد و در هزینه های مربوط به سلامت صرفه جویی کند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن