Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 47 درصد جمعیت استان همدان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند

47 درصد جمعیت استان همدان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در حال حاظر لغایت تا مهر ماه ۴۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی استان هستند، گفت: بالغ بر ۲۶۸ هزار نفر بیمه شده اصلی و بالغ بر ۹۰ هزار نفر مستمری‌بگیر داریم.

به گزارش "همدان نیوز"، جواد جمور با بیان اینکه در حال حاظر در سطح استان 20 هزار کارگاه فعال داریم بیان کرد: قرار بر این است که این کارگاه ها مقرری‌های خودشان را در زمان مشخص ارسال کنند که تأکید ما نیز بر پرداخت به موقع حق بیمه‌ها است تا ما نیز در مقابل بتوانیم به تعهدات خودمان عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: یک تعداد از کارگاه ها هستند که مسائلی ناشی از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دارند که بعضاً امکان این را به آنها نمی‌دهد به موقع حق بیمه‌ها را پرداخت کنند ما به آن کارگاه‌هایی که مشکل دارند کمک می‌کنیم، که نه کارگری تعدیل و نه کارگاهی تعطیل شود.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه بیمه دارای یک پک متنوع است بیان کرد: بیمه اجباری که مشخص است و در کارگاه انجام می‌شود، یعنی زمانی که رابطه مزدبگیری اتفاق می‌افتد کارفرما مکلف است که حق بیمه این شخص را از روز اول رابطه سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و آن‌را در زمره بیمه‌شدگان قرار دهد.

وی در ادامه افزود: اما کسانی هستند که به دلایل مختلف در کارگاه مشغول به کار نیستند مثل کارگران ساختمانی، رانندگان، هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران، دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران مجرد که می‌توانند در قالب بیمه اختیاری یا بیمه مشاغل آزاد اقدام کنند.

جمور با بیان اینکه خود بیمه مشاغل آزاد 3 نرخ دارد افزود: این سه نرخ عبارت اند از: 12درصد، 14 درصد و 18 درصد.12 درصد آن برای کسانی مناسب است که مجرد هستند و افراد تبعی ندارند و کسانی که مجرد هستند می‌توانند کمتر پرداختی داشته باشند و این نوع بیمه را انتخاب کنند اما زمانی که متأهل شدند، حتماً این بیمه را تغییر دهند، چون تعهدات بلندمدت آن کم است و به بیمه 18 درصد ارتقا دهند و هر سه خدمت بلندمدت سازمان را دارد که بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت است.

وی با بیان اینکه امکان دارد بعضی کارگاه‌ها در پرداخت حق دچار مشکل شوند، افزود: کارگاه‌هایی که به هر علتی امکان پرداخت حق بیمه را ندارند، ما کارگاهی که بالای 50 نفر هستند اصلا بازرسی انجام نمی شود و خود کارگاه لیست را ارسال می‌کند، اما از کارگاه‌های زیر 50 نفر بازرسی کارگاهی انجام می‌شود چه کارفرما لیست بدهد، چه لیست ندهد. بر اساس بازرسی ما لیست افراد را لحاظ می‌کنیم و خدمات بلندمدت و کوتاه‌مدت مان را ارائه می‌دهیم.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان در ادامه افزود: در هر صورت ما حتی اگر کارفرمایی لیستی ارسال کند و حق بیمه آنها را پرداخت نکند تعهدات مان را متوقف نمی‌کنیم، اماکسانی که به هر علتی دیر بیمه می‌شوند و یا اصلا بیمه نمی‌شوند آنها به دو روش می‌توانند برای احقاق حق‌شان اقدام کنند: 1-مراجعه به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی که می‌توانند بر اساس ماده 148 کار مشروط بر اینکه حق آنها باشد و مستندات داشته باشند مراجعه کنند و آراء صادره از اداره کار مبنای کار ما خواهد بود2. ابتدا به شعب ما در سطح استان مراجعه می‌کنند. کمیته‌هایی تحت عنوان کمیته‌های انتقاد وجود دارد که اگر مستنداتشان به حد کافی باشد ما حتماً، سابقه را ایجاد می‌کنیم،کارفرما را بدهکار می‌کنیم و مطابق با ماده50 قانون حق بیمه این افراد را از کارفرما وثوق می‌کنیم.

وی با اشاره به انواع بیمه ازکارافتادگی افزود: ما دو نوع بیمه از کارافتادگی داریم: 1-ناشی از کار و 2-غیر ناشی از کار. مواردی که ناشی از کار هستند اگر حتی با یک روز سابقه هم باشد ما خدمات‌مان را ارائه می‌دهیم. اگر کسی فوت کند یا از کارافتاده شود حداقل حقوق اعلامی آن سال را به علاوه مزایایی که به او تعلق می‌گیرد را به وی پرداخت می‌کنیم.

جمور در ادامه تصریح کرد: مادام‌العمر تا زمانی که فرد در قید حیات است حق بیمه را دریافت می‌کند، اما ازکار افتاده غیرناشی از کار حداقل سابقه‌ای را می‌خواهد. کسی که حداقل در یک سال قبل از شروع بیماری 90 روز سابقه داشته باشد یا در 10 سال قبل از شروع بیماری اش30 سال سابقه را داشته باشد با این دو شرط می‌تواند از کار افتاده باشد و زیر چتر حمایتی سازمان قرار گیرد.

جمور با اشاره به سن بازنشستگی بیان کرد: آن چیزی که الان در دست اجرا است 35 سال سابقه بدون شرط سنی است. 30 سال سابقه با 50 سال سن برای آقایان و 45 سال سن برای خانم‌ها یا 20 سال سابقه با 60 سال سن برای آقایان و 55 سال سن برای خانم‌ها است و کسانی هم که به هر علتی سن‌شان بالا است و سابقه‌شان زیر20 سال است این‌ها می‌توانند درخواست بدهند و کسانی که سن‌شان به 60 رسیده و سابقه‌شان زیر 10 سال است هم می‌توانند با خرید آن مابه‌التفاوت تا 10 سال سابقه‌شان را به 10 سال برسانند و بازنشست شوند و از حقوق متناسب با سابقه‌شان و از درمان سازمان استفاده کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن