Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هفت نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در همدان متولد شدند

هفت نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در همدان متولد شدند

کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشتی شهرستان همدان گفت: چهار پسر و سه دختر سالم از مادر مبتلا به اچ.آـی.وی از سال ۱۳۹۶ تاکنون در این شهرستان متولد شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، مریم جعفری اظهار کرد: برنامه پیشگیری از انتقال عفونت «اچ.آی.وی» از مادر به نوزاد از سال ۱۳۹۶ آغاز شد هر چند پیش از آن نیز مادران مبتلا به اچ.آی.وی زیر پوشش مراکز بهداشتی بودند.

وی با بیان اینکه هم اینک نیز یک مادر باردار تحت درمان دارویی و مشاوره قرار دارد اضافه کرد: بر اساس این برنامه همه مادران باردار باید در سه ماهه نخست بارداری آزمایش اچ.آی.وی بدهند که در این باره ۹۶.۸ درصد مادران باردار زیر پوشش خدمات مراقبت بارداری قرار گرفتند.

کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشتی شهرستان همدان بیان کرد: ۳.۲ درصد از مادران باردار به علت مراجعه به بخش خصوصی زیر پوشش این خدمات قرار نمی گیرند و در بخش خصوصی الزامی به انجام تست اچ.آی.وی نیست.

جعفری افزود: برای همه مادران در ۶ تا ۱۰ هفتگی پرونده تشکیل شده و آزمایش های لازم از جمله تست اچ.آی.وی دریافت می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش ، موضوع محرمانه به مادر اطلاع رسانی شده و فرایند درمان نیز آغاز می شود.

وی گفت: مبتلا بودن برخی از زنان به اچ.آی.وی (ایدز) پیش از بارداری مشخص شده و زیر پوشش خدمات بهداشتی هستند اما شماری بعد از اجرای برنامه پیشگیری از انتقال عفونت «اچ.آی.وی» از مادر به نوزاد شناسایی و زیر پوشش قرار گرفتند.

کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشتی شهرستان همدان اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد بیماران شناسایی شده دارای پرونده فعال هستند و مراقبت دارویی از آنها به صورت مستمر در حال انجام است.

جعفری ادامه داد: به محض شناسایی مادر مبتلا به عفونت اچ.آی.وی در ۹ ماهه بارداری داروهای پیشگیرانه برای او پیش بینی می شود تا نوزاد در شکم مادر به این عفونت مبتلا نشود و از زمان تولد نوزاد تا ۱۸ ماهگی کودک به همراه مادر تحت نظر قرار می گیرند.

وی گفت: آزمایش اچ.آی.وی از نوزاد در سه نوبت شامل ۲۴ ساعت پس از تولد، چهار تا ۶ هفتگی و یکسالگی از نوزاد دریافت می شود.

جعفری بیان کرد: یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در ابتدای خیابان تختی شهر همدان قرار دارد که در این مرکز تست رایگان اچ.آی.وی، انجام آزمایش خون، کبد، هپاتیت بی و سی، واکسیناسیون و مشاوره های رفتاری به صورت مستمر صورت می گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن