Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ثبت بیش از هشت هزار مورد حیوان گزیدگی در همدان

ثبت بیش از هشت هزار مورد حیوان گزیدگی در همدان

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هشت هزار و ۱۶۳ مورد حیوان گزیدگی سال گذشته در استان ثبت شده که این روند نسبت به سال های گذشته رشد بالای داشته است.

به گزارش "همدان نیوز"، یعقوب اندامی اظهار کرد: آمار حیوان گزیدگی در سال ۱۳۹۸ افزون بر ۶ هزار و ۴۴۸ مورد بود که در سال ۱۳۹۹ با روندی کاهشی به ۶ هزار و ۱۵۵ مورد تقلیل یافت.

وی اضافه کرد: اما این آمار از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سیر صعودی داشته است به گونه ای که در این سه سال به ترتیب هفت هزار و ۲۸ مورد، هفت هزار و ۸۱۹ مورد و در سال گذشته هشت هزار و ۱۶۳ مورد حیوان گزیدگی در استان همدان ثبت و گزارش شده است.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مهمترین علت رشد آمار حیوان گزیدگی، افزایش شمار سگ های بلاصاحب و پرسه زن در سطح روستاها و شهرها است که باید در کارگروه سلامت و امنیت غذای استان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تدابیر لازم از جمله عقیم سازی، جمع آوری و در صورت نیاز اتلاف آنها اقدام شود.

اندامی گفت: ۷۳.۸ درصد از حیوان گزیدگی های استان مربوط به سگ، ۲۳.۳ درصد گربه و ۲.۹ درصد سایر گونه ها از جمله روباه، گرگ، شغال، اسب الاغ، موش و امثالهم است.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد از حیوان گزیدگی در مناطق روستایی به علت فراوانی سگ های بلاصاحب و ۴۰ درصد در مناطق شهری رخ می دهد.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: ۱۴ مورد فوت در کشور سال گذشته به علت حیوان گزیدگی و خودداری افراد از پیگیری فرایند درمان و تزریق واکسن رخ داده است که همدان سهمی از این آمار ندارد.

اندامی با تاکید بر اینکه حیوان گزیدگی و هاری درمانی جز تزریق واکسن ندارد گفت: واکسن در صورت هار نبودن حیوان در سه مرحله و در صورت هار بودن گونه جانوری و در دسترس نبودن برای بررسی هاری آن، باید در چهار مرحله تزریق شود.

وی ادامه داد: واکسن نخست بلافاصله یا حداکثر ۷۲ ساعت بعد از گزش، واکسن دوم در سه ماهگی گزش حیوان، واکسن سوم هفت ماهگی و واکسن چهارم ۱۴ ماهگی گزش باید تزریق شود.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در صورت خراش افتادن بر روی بدن از سوی گونه جانوری، پرتاب بزاق حیوان حین پارس کردن به سمت چشم و دهان باید نسبت به تزریق واکسن اقدام شود.

اندامی افزود: همچنین در صورت لیسیدن دست کودکان توسط گونه های جانوری بیشتر مواقع کودکان از روی ناآگاهی اقدام به لیس زدن همان محل می کنند و بزاق حیوان وارد بدنشان می شود که باید این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ابتلا به هاری مساوی با مرگ است گفت: برخی بر این باورند در صورت گزش حیوان، یک‌بار تزریق واکسن کافی است در حالیکه تزریق یک نوبت واکسن سه ماه بدن را در برابر ویروس ایمن می کند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: تیم های مستقر در مراکز بهداشتی منتظر حضور فرد بیمار در مرکز نمی شوند و در صورت دریافت خبر گزش و مراجعه نکردن فرد، بلافاصله به محل برای واکسیناسیون مراجعه می کنند.

اندامی افزود: برخی مواقع افراد حین مسافرت مورد حمله و گزش حیوان قرار می گیرند که پس از تزریق واکسن مرحله نخست، مشخصات فرد در قالب نامه ای در اختیار معاونت بهداشتی استان محل سکونت فرد مجروح قرار می گیرد تا در صورت مراجعه نکردن، تیم های بهداشتی به آدرس محل سکونت فرد برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه گزش حیوانات در فصل گرم سال به علت افزایش پرسه زنی سگ های بلاصاحب در مناطق مسکونی افزایش می یابد اظهار کرد: در صورت وجود یکسری علائم در حیوان، علاوه بر تزریق واکسن، برای بیمار سرم نیز تزریق می شود.

اندامی گفت: در صورت گزش حیوانات، فرد مصدوم در اولین فرصت نسبت به شستشوی محل زخم و گزش، با آب و صابون اقدام کند و در صورت پرتاب بزاق دهان حیوان به سمت چشم و بینی و روی دست ها نسبت به شستشوی این محل ها هم اقدام شود./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن