Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شناسایی 54 زوج پرخطر تالاسمی در همدان

شناسایی 54 زوج پرخطر تالاسمی در همدان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در استان همدان از شناسایی 54 زوج پرخطر تالاسمی در استان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، راضیه‌سادات میرمعینی اظهار کرد: سال گذشته 10 هزار و 473 زوج پیش از ازدواج در برنامه پیشگیری از بروز بتاتالاسمي ماژور در استان غربالگری شدند که از این تعداد 54 زوج ناقل تالاسمی یا زوج ناقل مشکوک پرخطر تالاسمی شناسایی شده است.

وی گفت: در حال حاضر در استان همدان 250 زوج ناقل تالاسمی_ زوج مشکوک پرخطر تالاسمی_ تحت مراقبت قرار دارند و با توجه به این مراقبت‌ها در چند سال اخیر هیچ موردی از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی در استان وجود نداشته است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در همدان تصریح کرد: با انجام غربالگری تالاسمی در كشور كه از سال 1376 به صورت سراسری انجام می‌شود به شدت از بروز تالاسمی كاسته شده است چراکه برای انجام غربالگری تالاسمی به منظور شناسايي زوجين ناقل تالاسمي، تمام زوجين متقاضی ثبت رسمی ازدواج در آزمايشگاه‌های ويژه تالاسمی بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورتي كه هر دو نفر ناقل تالاسمی باشند توسط تيم مشاوره ژنتيك در همان مركز تحت مشاوره ويژه تالاسمي قرار می‌گیرند و برای مراقبت به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی می‌شوند.

میرمعینی ادامه داد: زوجين ناقل تالاسمی كه تصميم به ازدواج می‌گيرند تحت مشاوره ژنتیک و مراقبت سیستم بهداشتی هستند تا با انجام مشاوره مناسب و انجام آزمايش‌های ژنتيك قبل و هنگام بارداری از بروز تالاسمی ماژور پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: زوجينی كه دارای بيمار تالاسمي هستند نبايد تصور کنند چون يک فرزند مبتلا به تالاسمی دارند، ساير فرزندانشان در بارداری‌های بعدی به طور قطعی سالم خواهند بود چرا که همين تصور غلط باعث شده تا بعضي از والدين صاحب دو يا سه فرزند مبتلا به تالاسمی شوند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در استان همدان گفت: استان‌های مازندران، گيلان، هرمزگان، خوزستان، کهکيلويه و بويراحمد، فارس، بوشهر، سيستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان جزو استان‌های پرشيوع کشور هستند و استان همدان در اين طبقه‌بندی جزو استان‌های كم‌شيوع تالاسمی است.

وی با بیان اینکه تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است ادامه داد: این اختلال زمانی رخ می‌دهد که ژن‌هایی که قرار است هموگلوبین سالم پروتئین غنی از آهنی که در گلبول‌های قرمز وجود دارد ایجاد کنند، دچار مشکل هستند و  این مشکل دائمی است، بنابراین تالاسمی یک شرایط مادام‌العمر است.

میرمعینی با بیان اینکه امروزه زوجین ناقل می‌توانند با انجام آزمایش ژنتیک، از تولد فرزند مبتلا جلوگیری کنند گفت: بيماری تالاسمی به واسطه درمان‌های طولانی‌مدت هزينه‌های زيادی را به خانواده و جامعه تحميل می‌كند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن