Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه کیفیت بخشی به پروژه‌های شهری مطالبه شهروندان است

کیفیت بخشی به پروژه‌های شهری مطالبه شهروندان است

مجتبی بارانچی سال 1365 در همدان به دنیا آمد و دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تحصیلی را در همدان گذراند و در رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی لیسانس گرفت و برای ادامه تحصیل بار دیگر در کنکور شرکت کرد و در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری از دانشگاه زنجان فارغ‌التحصیل شد.

بارانچی در زمان تحصیل و پس از آن در شرکت‌های مهندسین مشاور فعالیت کرد و طراح و ناظر بسیاری از پروژه‌های شهری بود. او هم‌اکنون عضو سازمان نظام مهندسی است. سوابق علمی و اجرائی این فعال اجتماعی باعث شد تا با او در خصوص مسائل و مشکلات شهری به گفتگو بنشینیم.

چرا همدان در مسیر توسعه قرار نگرفته است؟

در شهر کمبودهایی وجود دارد. شورای شهر تخصصی نیست و خلاء کلی به نبود تعامل سازنده بین مدیریت شهری و متخصصان مربوط می‌شود که چنین تعاملی وجود ندارد.

مدیریت شهری زمانی موفق است که ارتباط سازنده‌ای بین متخصصان امور شهری و شورا و مردم برقرار شود.

براساس این تعامل و ارتباط باید نیازهای مردم شناسایی و طبق همین نیازها باید برنامه‌ریزی کنیم.

طرح‌هایی که در حال حاضر توسط شورا و شهرداری اجرا می‌شود به دلیل عدم وجود تعامل با متخصصان امر دچار ضعف شده است.

در زمینه طراحی شهری به کمیات توجه می‌کنیم اما به کیفیت بی‌توجه هستیم، در حالی که امروزه کیفیت طرح‌ها در حال اجرا مطالبه شهروندان است.

اجرای طرح مدیریت واحد شهری چه ضرورتی دارد؟

هیچ فردی مخالف اجرای این طرح نیست. باید این طرح اجرا شود. اما باید زیرساخت‌ها مهیا شود.

مدریت شهر توسط شوراها به تنهایی ممکن نیست و این خواسته زیادی است. ابتدا باید شرایط و زیرساخت‌ها مهیا شود. نقش شوراها در این طرح ایجاد تعامل بین سازمان‌های خدمات رسان است.

اجرای طرح مدیریت واحد شهری از هدر رفت منابع جلوگیری کرده و مردم را از سردرگمی نجات می‌دهد.

شاید اولین خواسته و مطالبه مردم از مدیران شهری ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها باشد که این امر با اجرای طرح مدیریت واحد شهری محقق می‌شود.

شهردار آینده همدان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تدین، تخصص، تعهد و تجرب از ویژگی‌های یک شهردار خوب است و اعضای شورای شهر در زمان انتخاب شهردار باید به این ویژگی‌ها توجه کنند. چرا که یکی از وظایف اصلی شورا انتخاب شهردار است و شهرداری که بتواند کلانشهر همدان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.

شهردار همدان باید دارای تخصص باشد و بتواند مدیریت سازنده‌ای بر شهر اعمال کند.

عملکرد شورای سوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شورای سوم یک سری دستاوردهایی داشته که بر کسی پوشیده نیست. باید فعالیت‌های شورا که به صورت موضوعی انجام شده را موردی مطرح و بحث کرد. در این صورت می‌توان نظری جامع و درست ارائه داد.

البته نباید فراموش کنیم شورا تعاملی سازنده با مدیریت شهری نداشت.

مشکل ترافیک همدان چطور حل می‌شود؟

اگر مشکل ترافیک داریم نباید همه چیز را قربانی ترافیک شود. باید همه جوانب طرح‌‎ها دیده شود.

اگر پیاده‌راه سازی اجرا می‌شد و حمل و نقل رینگ اول با مونورویل بود هزینه ان بیشتر از این پل‌سازی‌ها نبود. شورا با همین امر نشان می‌دهد اعضای شورای شهر با مشاوران طرح تفصیلی تعامل ندارند و مشاوران یک سری اهداف دیگر را در ذهن داشته و به بافت تاریخی شهر توجه نکرده‌اند.

احداث 2 پل تختی و خواجه‌شرید از نظر ترافیکی برای آرامگاه مشکل ساز است و برای خودروهای ورودی به آرامگاه باید تمهیدی اندیشید، چرا که خودروها از دو سمت با سرعت زیاد وارد این مدیان می‌شوند و برای خروج انها فکری نشده و ارگر به همین ترتیب ادامه دهیم فقط مشکل ترافیک از میدان اما به ارامگاه منتقل شده و آن را حل نکرده‌ایم.

باید اجازه دهیم طرح جامع ترافیک اجرا شود. مشکل ترافیک در کوتاه مدت حل نمی‌شود. باید یک سری بازنگری موضعی و موضوعی در طرح جامع ترافیک صورت گیرد و شورای شهر متولی اصلی این کار باشد تا مشکل ترافیک به یک قصه در همدان تبدیل شود.

افزایش تعداد اعضای شورا چه مزایایی دارد؟

اگر به عنوان فرصت به این موضوع نگاه کنیم یک سری دستاوردهایی دارد، چرا که متخصصان و افکار بیشتری وارد شورا شده و از آراء بیشتری برخوردار می‌شویم.

البته با توجه به اینکه اختلاف نظر و سلیقه بین اعضای شورا وجود دارد، اگر این اختلاف نظر از یک حد بیشتر باشد اعضا به اجماع نمی‌رسند. بنابراین مردم باید افرادی را انتخاب کنند که آرائ همسویی داشته باشند و نظرات آنها به تشتط آراء منجر نشود.

برای مشکلات فرهنگی و اجتماعی همدان چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟

مشکل فرهنگی با ساخت فرهنگسرا حل نمی‌شود، بلکه باید به صورت زیر ساختی کار کرد.

باید آموزش شهروندی و مشارکت شهروندان در اداره امورشهر را دنبال کنیم، به این ترتیب سطح فرهنگی ارتقاء یافته و شهر بهتر مدیریت می‌شود.

مشکلات اجتماعی به بحث‌های کلان دولت مربوط می‌شود. با اشتغالزایی بسیاری از معضلات اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق کاهش می‌یابد.

باید سطح اقتصادی شهر تقویت شود تا مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز رفع شود.

همدان چطور به توسعه دست می‌یابد؟

توسعه گردشگری و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر ضروری است. با اخذ عوارض و فروش تراکم نمی‌توان شهر را اداره کرد، ابتدا باید درآمدهایی پایدار برای شهرداری تعریف کرد و یکی از راه‌ها توسعه بخش گردشگری است.

باتوجه بهخ اینکه همدان پتانسیل‌های فراروانی در بخش گردشگری دارد، می‌توان با تقویت این بخش برای شهرداری نیز درآمدی پایدار تعریف کرد و همین امر به توسعه شهر کمک می‌کند.