Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه توزیع امکانات در شهر عادلانه باشد

توزیع امکانات در شهر عادلانه باشد

ائتلاف به معنی اتحاد موقت گروه‌ها و نیروهای سیاسی است که هدف‌های معینی را دنبال می‌کنند. این اصطلاح اکثرا در سه سطح بکار می رود: دربارۀ احزاب سیاسی برای مقاصد پارلمانی و انتخاباتی، در مورد گروه‌بندی‌های خارج از خطوط حزبی و  در مورد دولت‌های ملی به منظور اقدام به عمل مشترک است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، این روزها که استانه چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم، داوطلبان انتخابات با یارگیری و تشکیل ائتلاف سعی می‌کنند شانس پیروزی خود را افزایش داده و با بخت بیشتری در این شطرنج انتخابات به رقابت بپردازند.

حضور چهره‌هایی از اقشار مختلف نشان از اهمیت وجودی پارلمان محلی یا همان شوراها است، زنان و مردانی از جمع بازنشستگان، اساتید دانشگاه، فرهنگیان، طلبه‌های حوزه علمیه، مهندسان و فعالان اجتماعی و فرهنگی پای در این میدان رقابت گذاشته‌اند و خدمت به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را هدف خود می‌دانند.

گروه‌های مختلف با ارائه لیست از داوطلبانی در قالب یک ائتلاف واحد حمایت می‌کنند و برخی از نامزدها نیز بدون ورود به گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فقط از روی حس خدمت به جامعه، افراد همفکر و توانمند را شناسایی کرده و متحد می‌شوند. اتحادی برای توسعه و آبادانی شهر.

امید ذبحیان و مهری درویش قنبر یکی از ده‌ها گروه‌های موتلف همدان هستند که برای خدمت به شهر وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند. "همدان نیوز"، برای بررسی چند و چون برنامه‌های این فعال اجتماعی با آنها به گفتگو نشستیم. متن زیر حاصل این مصاحبه است که باهم مرور می‌کنیم.

ابتدا بیوگرافی خود را برای آشنایی مخاطبان بفرمایید؟

مهری درویش قنبر

مهری درویش قنبر متولد همدان بوده و در خانواده مذهبی در محله باباطاهر به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در مدرسه فردوسی، راهنمایی بوعلی‎سینا و مقطع متوسطه را در دبیرستان عفاف تحصیل کرده است.

درویش قنبر پس از دریافت دیپلم، در کنکور سراسری شرکت و موفق به  تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی شد. در دوره تحصیلی در دانشگاه دبیر انجمن علمی ادبیات فارسی بودم و سرودن شعر و همکاری با نشریه دانشجویی و نوشتن داستان کودکان بخشی از فعالیت‌هایم بود که در همان دوره مقام اول داستان نویسی در استان را کسب کردم.

بعد از اتمام دوره کارشناسی و اخذ مدرک لیسانس، به دلیل علاقه به مسائل مذهبی به صورت داوطلب و افتخاری در خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در همدان مشغول به کار شدم. انجام فعالیت خبرنگاری به مدت سه سال مرا با مسائل و مشکلات مختلفی که شهروندان با آن دست به گریبان هستند آشنا کرد.

امید ذبحیان

امید ذبحیان سال 64 در محله مدرس همدان به دنیا آمد و دوره ابتدایی در مدرسه طالقانی، راهنمایی رسالت تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل نیز به دبیرستان دکتر شریعتی هدایت رفت و با گرفتن دیپلم، همان سال در کنکور سراسری شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، دانشگاه ملی سنندج محل تحصیل ذبحیان در مقطع کاردانی بود، او فوق دیپلم معماری را اخذ کرد و برای انجام خدمت مقدس سربازی به پاردگان اعزام شد. امید ذبحیان پس از اتمام خدمت برای ادامه تحصیل اقدام و بار دیگر در کنکور سراسری شرکت کرد و موفق شد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان لیسانس معماری اخذ کند.

او به دلیل هوش و ذکاوتی که داشت موفق شد برای مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیل در کشور امارات متحده عربی را کسب کند، اما به دلیل عرق ملی و تهاجمات فرهنگی بی اثر که از سوی این کشور مبنی بر تصاحب خلیج همیشه فارس مطرح شده است، از دریافت این بورسیه انصراف داد. "همدان نیوز" برای گفتگو با این مهندس معماری و کارشناس مسائل شهری به گفتگو نشست که باهم مرور می‌کنیم.

همدان به چه مشکلاتی روبرو است؟

ذبحیان: در شهر و استان همدان جوانان با یک سری مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و دوست دارم برای رفع این مشکلات اقدام کنم.

بیکاری و نبود تفریحات سالم و ارزان بخشی از این مشلات است. باید رفع این مشلات همدان را به سطحی برسانیم که به عنوان نگین غرب کشور بدرخشد.

درویش قنبر: نارسائی‌هایی در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد، با وجود انجام کارهای مختلف در این زمینه‌ها هنوز هم نواقص مشهود است. باید برای رفع این نواقص و مشکلات و آبادانی شهر تلاش کنیم.

با توجه به پتانسیل‌های موجود، همدان به عنوان یک شهر گردشگری شناخته می‌شود، فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری برای افزایش میزان توریست امری بدیهی است.

باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که علاوه بر ورود گردشگران داخلی، جهانگردان را جذب کنیم. بازدید توریست خارجی از همدان به ارتقاء سطح بین‌‎المللی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین کمک می‌کند. با توجه به اینکه استان همدان حدود 1700 اثر تاریخی و طبیعی برای جذب گردشگر دارد و بسیاری از آنها همچون تپه باستانی هگمتانه، شهر زیر زمینی ارزانفود، شهر زیرزمینی سامن، کتیبه‌های میخی گنج‌نامه، آتشکده نوشیجان، سراب گاماسیاب، سراب و جنگل گیان دارای قدمتی چند هزار ساله است. اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم هر یک از این آثار پتانسیلی محسوب می‌شود که می‌تواند جهانگردان را از سراسر کشورها به خود جذب کند.

معرفی درست پتانسیل‌های گردشگری همدان ضروری است. برگزاری جشنواره‌هایی همچون آواها و نواها که هفته گذشته انجام و با استقبال گروه‌های هنری کشور برای اجرا مواجه شد و حضور انبوهی از مردم برای آشنایی با موسیقی سنتی نواحی کشور در کنار کتیبه‌های باستانی موید این امر است که چنانچه زمینه‌های معرفی آثار و پتانسیل‌ها فراهم باشد، شهروندان مثل همیشه پای کار هستند و از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کنند.

عملکرد شهرداری و شورای شهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ذبحیان: عملکرد شهرداری ضعیف بود، چرا که مشاوران مشاوره خوبی به او ندادند و شهردار نیز از پیمانکاران خوبی برای انجام پروژه‌ها استفاده نکرد.

البته در چند ماه اخیر وضعیت کمی بهتر شده است و پیمانکاران کمی بهتر از گذشته عمل می‌کنند.

اعضای شورای شهر در دور سوم نتوانستند به تمام شعارهایی که در زمان انتخابات عمل کنند. همین امر یک نکته منفی برای آنها محسوب می‌شود. اگر بخواهم به شورای شهر نمره بدهم باید گفت آنها فقط 20 درصد موفقیت داشتند و عملکرد ضعیفی از خود به جای گذاشتند.

درویش قنبر: شورا باید شورای مردم باشد نه شورای شهرداری. تا زمانی که اعضای شورا نقش و جایگاه واقعی خود را پیدا نکنند نمی‌توانیم درباره عملکرد شهرداری صحبت کنیم. چرا که یکی از مهمترین وظایف شورای شهر انتخاب شهردار است. شورایی می‌تواند شهردار توانمند و کاری انتخاب کند که اعضایی همدل و همفکر داشته باشد.

عملکرد شهردار رضایت‌بخش نبوده و بخشی از این نارضایتی به عملکرد شورای شهر مربوط می‌شود که نتوانسته شهرداری انتخاب کند که در راستای مدیریت صحیح شهر رضایت شهروندان را در پی داشته باشد.

اولویت کاری برای توسعه همدان چیست؟

درویش قنبر: تقسیم شدن امکانات به صورت متوازن و عادلانه اولین گام برای حرکت همدان به سمت توسعه است. توسعه زمانی معنی پیدا می‌کند که متوازن باشد. شهر به مثابه کالبد انسانی است همانطور که بدن انسان باید به صورت متوازن رشد کند، اگر اینطور نباشد نارسائی‌های موجود این کالبد انسانی یا شهری را دچار بیماری می‌کند.

بنابراین ابتدایی‌ترین کار در طراحی و برنامه‌ریزی شهری توزیع عادلانه امکانات است.

اجرای طرح مدیریت واحد شهری چه ضرورتی دارد؟

درویش قنبر: ایجاد هماهنگی بین داستگاه‌های خدمات‌رسان ضروری است و تا زمانی که این هماهنگی و تعامل بین ادارات به وجود نیاید نمی‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

صرفه‌جویی در زمان و پول مهمترین اولویت اجرای طرح مدیریت واحد شهری است. البته نباید فراموش کنیم زمانی اجرای این طرح موفق است که تمام اختیارات نهادهای خدمات رسان از سوی دولت به شورا و شهرداری واگذار شود و مدیریت شهری به صورت مستقل عمل کند.

با توجه به اینکه امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، در راستای ایجاد حماسه اقتصادی می‌توانیم مراحل اجرای این را تسهیل کنیم و همین امر یکی از مهمترین موارد برای ایجاد حماسه در بخش اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

برای ایجاد خلق حماسه سیاسی نیز باید با ایجاد شور میان مردم و دعوت آنها به حضور در پای صندوق‌های رأی، حماسه‌ای را خلق کنیم که مبین رهنمودهای رهبری باشد.

افزایش تعداد اعضای شورای شهر چه مزایایی دارد؟

ذبحیان: مزایای افزایش تعداد اعضای شورای شهر از معایب آن بیشتر است. افراد بیشتری می‌توانند وارد شورا شوند و تصمیم‌گیری‌ها تسهیل می‌شود.

با توجه به اینکه در دوره‌های قبل اختلاف سلیقه در شورا زیاد بود افزایش تعداد اعضا از این نظر شاید عیب محسوب شود که همین امر نیز با انتخاب افرادی توانمند می‌توان این عیب را به مزیت تبدیل کرد. یعنی این تهدید به فرصت تبدیل شود.

درویش قنبر: با افزایش تعداد اعضا می‌توان متخصصان بیشتری را برای تصمیم گیری برای امور شهری انتخاب کرد. کمیسیون‌های تخصصی افزایش می‌یابد. اعضای شورا نیز با فراق بال بیشتری می‌توانند تمام نقاط شهری را رسیدگی کنند. با توجه به اینکه 9 نفر نمی‌توانند هر 74 محله را بازدید و به نواقص رسیدگی کنند، 15 نفری شدن تعداد اعضا فرصتی است تا نارسائی‌های شهر در زمان کمتری شناسایی شده و تصمیمات کارشناسی برای رفع آنها اتخاذ شود.