Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه طلایه‌داران توسعه با وحدت رویه، همگرایی و همدلی به توسعه همدان می‌اندیشد

طلایه‌داران توسعه با وحدت رویه، همگرایی و همدلی به توسعه همدان می‌اندیشد

از زمانی که بحث ثبت‌نام نامزدهای در چهاریمن دوره انتخابات شورای اسلامی شهر همدان مطرح شد، افراد زیادی نام‍‌نویسی کردند و تشکیل ائتلاف‌ها، گروه‌ها و ارائه لیست‌ها نیز آغاز شد. گروه طلایه‌داران توسعه با ارائه لیستی متشکل از اقشار و گرایش‌هایی مختلف با فنون و تخصص مرتبط با مدیریت شهری وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، گروه طلایه‌داران توسعه از همه اقشار و سلیقه‌های جامعه و تخصص‌های مختلف تشکیل شده است و هدف آنها توسعه و اعتلای همدان است. قرار گرفتن کلانشهر همدان در مسیر توسعه و یافتن جایگاه واقعی را آرزو دارند و برای این امر برنامه‌ریزی کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با طلایه‌داران توسعه با 3 نفر از اعضای این گروه به عنوان نماینده گفتگو کردیم که باهم مرور می‌کنیم.

جلال صابریون لیسانس عمران بوده و 18 سال معاون سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان بود. او 8 سال مسول بسیج استان و 6 سال ریاست هیئت کشتی همدان را در کارنامه خود دارد. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی را انجام داده و در این مدت تجارب فراوانی کسب کرده است.

علی رضایی فوق لیسانس علوم سیاسی است. رضایی نیز دارای سوابق اجرائی و مدیریتی فراوانی است که له بخشی از آن اشاره می‌کنیم. رضایی مسولیت بسیج اساتید دانشگاه‌های استان همدان را بر عهده داشت و فرمانده سپاه شهرستان همدان بود. او مدرس دانشگاه‌های بوعلی، آزاد اسلامی و صنعتی است.

علیرضا شمس دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته فقه حقوق است. او رئیس مجمع امور صنفی بوده و نایب رئیس اتحادیه میوه و تره بار است. شمس عضو اصلی کمیسیون نظارت بر اصناف بوده و در ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان نیز عضو است.

گروه طلایه‌دارن توسعه با چه اهدافی وارد عرصه انتخابات شده است؟

صابریون: با توجه ببه اینکه 3 دوره از عمر شورای شهر می‌گذرد، با وجود اینکه اینکه زحمات زیادی کشده شده، اما همچنان مشکلات و نواقص زیادی در شهر وجود دارد. صف آرایی افراد متعهد و متخصص برای ورود به شورای چهارم نیز موید همین امر ایت که در شهر نواقص و نارسائی‌های فراوانی وجود دارد.

در دوره‌های قبل تخصص‌گرایی وجود نداشت. علم و تخصص در شهر حاکم نبود. گروه طلایه‌داران توسعه برای اینکه به توسعه شهر شتاب بیشتری بدهد احساس تکلیف کرده و وارد عرصه شده است.

شورا وظایف و اختیاراتی دارد و متاسفانه اعضای این شورای نتوانستند از این اختیارات به خوبی استفاده کنند. شهردار فعلی براساس تکلیفی که از استانداری بر عهده شورا گذاشته شد، انتخاب شده و فعالیت می‌کند. اگر شورا به نقطه‌ای برسد که شهردار انتخاب کند، مسولان استان نیز باید به نظر شورا احترام گذاشته و حکم شهردار را امضا کنند. اگر با موضوع انتخاب شهردار سایسی برخورد شود قصه همان است و داستان‌های گذشته تکرار می‌شود.

همدان نسبت به سایر شهرها و استان‌ها پیشرفت چندانی ندارد و اگر مرحوم بهنامجو نبود رینگ دوم و سوم شهر نیز تکمیل نمی‌شد و وضعیت ترافیک بسیار بدتر از امروز می‌شد.

بیشتر اعضای گروه طلایه‌داران توسعه دارای سوابق اجرائی و مدیریتی هستند و در قالب این گروه می‌خواهیم تجارب گذشته را در عرصه مدیریت شهری ارائه کنیم تا شکوفایی شهر را در پی داشته باشد.

رضایی: من معتقدم شورای شهر برآمده از انقلاب اسلامی و قانون اساسی است. اگر افراد عالم، آگاه و مدی در این جایگاه خدمتی قرار گیرند، شورا می‌تواند در تقویت جایگاه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی اثرگذار باشد و چنانچه شورا موفق عمل نکند، به تهدید تبدیل شده و عامل نارضایتی خواهد بود، بنابراین عملکرد شورا حائز اهمیت است.

با توجه به ارتقا تعداد اعضای شورای شهر همدان از 9 به 15 نفر، پیچیدگی تصمیم‌سازی سخت‌تر شده است. اگر انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص که فهم مشترکی از مشکلات و برداشت مشترکی از اولویت‌ها دارند و به صورت علمی به بررسی مشکلات بپردازند.

وجود وحدت رویه، همگرایی و همدلی در رفع مشکلات ضروری است و اعضای طلایه‌داران توسعه از همه این خصیصه‌ها برخوردار هستند و می‌توانند منشاء توسعه باشند.

شهر همدان با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد قابل مقایسه با سایر شهرها نیست، پتانسیلی همچون گردشگری که باید نظام جامع گردشگری تدین شود.

فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در شورای شهر باید پژوهش‌محور و مطالعه‌محمور باشد. ظرفیت‌های علمی در همدان فراهم است و مراکز آموزش عالی باید در خدمت مسائل شهری قرار گیرد. پروژه‌های شهر در قالب مقالات علمی در دانشگاه‌ها مطالعه و بررسی شده و خروجی آن را شورای شهر در اجرای پروژه‌ها اعمال کند.

اصناف به مثابه تشکل مدنی فعالیت می‌کنند و اگر شورای شهر بتواند تعامل مثبت و سازنده‌ای با اصناف داشته باشد و برای حفظ منافع آنها قدم‌های خوبی بردارد. پتانسیل اصناف به عنوان اتاق فکر در خدمت شورا قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای شهر براساس مطالعات میدانی و محیطی است تصمیم‌سازی‌ها براساس منافع شهروندان بوده و فضای کسب و کار رونق می‌گیرد. همچنین در توسعه، تحول و نگه‌داری شهر نقش سازنده‌ای دارد.

منابع و امکانات در اختیار شورا و شهرداری باید به صورت عادلانه توزیع شود، به ویژه در مناطق کم‌برخوردار تا به مرور فاصله بین مناطق پربرخوردار  و کم‌برخوردار کم شود.

تمرکز زدایی از مرکز شهر باید انجام شود. بسیاری از نهادهای آموزشی، درمانی و اداری در مناطق خاصی قرار گرفته‌اند و شهروندان از همه نقاط شهری برای رسیدن به این نهادها مسافرت شهری دارند و همین امر حجم ترافیک و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. اگر شورای شهر با با برنامه‌ریزی درست نهادهای خدمتی را به همه نقاط شهر برساند، از هزینه‌ها و حجم ترافیک کاسته می‌شود.

اصلاح مناسبات بخش مدیریت شهری که یکی از عوامل نارضایتی است، باید به صورت اساسی اصلاح شود.

شمس: تعامل، همکاری و همفکری در گروه طلایه‌داران توسعه مهمترین اصل است. از همه اقشار و تخصص‌ها در این گروه حضور دارند و رشد و توسعه همدان نخستین و والاترین هدف طلایه‌داران توسعه است.

از معایب شورای سوم این است که تعامل، همفکری و همیاری بین اعضا وجود نداشت و شهر و شهروندان از این موضوع متضرر شدند. با توجه به اینکه از همه طیف‌های جامعه در طلایه‌داران توسعه حضور دارند، به محض ورود به شورای شهر در اولین گام اتاق فکری متشکل از صاحبنظران تشکیل می‌دهیم.

در بحث فرهنگی متاسفانه هیچ پیشرفتی نداشتیم و اگر بخواهیم به شورای سوم در این خصوص نمره بدهیم از 20 نمره زیر 10 می‌گیرند.

اصناف همدان 55 اتحادیه تشکیل داده‍‌اند و سالانه بین 2500 تا 3000 شغل ایجاد می‌کنند و همه اینها بدن کمک بخش دولتی است اما حقوق آنها محترم شمرده نمی‌شود و در شورای چهارم ما نگاه ویژه‌ای به اصناف خواهیم داشت. کمترین کار این است که مشکلات آنها را با گوش جان بشنویم.

در بخش ورزشی باید با تشکیل آکادمی‌های ورزشی در رشته‌های مورد علاقه بین شهروندان همدانی، نسبت به تقویت ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای اقدام کنیم.

گروه طلایه‌داران توسعه به بخش فرهنگی و ورزشی نگاه ویژه‌ای دارد.

مشکل ترافیک همدان چطور حل می‌شود؟

شمس: 2 نفر از اعضای گروه طلایه‌داران توسعه از صاحب‌مظران ترافیک هستند. معضل ترافیک با سخت پل رفع نمی‌شود.

احداث پل تختی و خواجه رشید اصولی نبود، پس از بهره‌برداری از این 2 پل، ورود خودروها و حجم انبوه اتومبیل‌ها با سرعت زیاد به میدان ارامگاه را شاهد خواهیم بود که برای خروج آنها راهی پیش‌بینی نشده است.

باید طوری کار کنیم که مقطعی نباشد. اگر طرحی هست باید بلند مدت و آینده‌نگر باشد.

بازار در رینگ اول شهر متمرکز شده است که باید تمرکززدایی کنیم. بنک‌داران مواد غذایی را باید در یک شهرک به نام شهرک اصناف متمرکز کنیم. اگر میدان بار هم منتقل شود به کاهش حجم ترافیک کمک شایانی می‌کند.

رضایی: گروه طلایه‌داران توسعه معتقد است که یکی از راه‌های حل مساله ترافیک در شهر همدان ایجاد شهر الکترونیک است. بسترهای راه‌اندازی شهر الکترونیک فراهم شده است و اجرای آن نیاز حضوری شهروندان برای دریافت خدمات را رفع می‌کند. همچنین از حجم تردد افراد و ترافیک کاسته شده و میزان هزینه و زمان سپری اختصاص یافته برای انجام کارها کاهش می‌یابد.

مشکلاتی حاشیه‌نشینی چه زمانی مرتفع می‌شود؟

صابریون: وظایف شورا مشخص است، اگر هر یک از بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... را جداگانه بررسی کنیم نکاتی را در می‌یابیم که ما را به اهدافمان نزدیک می‌کند. در 3 دوره قبل شورای شهر نسبت به حاشیه شهر بی‌توجهی شده و انبوهی از کارهای انجام نشده در این مناطق وجود دارد.

اولین اولویت فعالیت در شورای شهر باید رسیدگی به حاشیه شهر باشد.

چه موانعی در راه توسعه همه جانبه همدان وجود دارد؟

صابریون: در بخش عمران، ترافیک و ... چه مقدار توانستیم با ایجاد گروه‌های مهندسی از بار ترافیک کم کنیم؟ آیا ارامش به شهر بازگشته؟ خودمان هم موانع ایجاد کرده‌ایم. ما فقط ترافیک را به مناطق مسکونی منتقل کرده‌ایم و این امر  ایجاد مزاحمت برای مناطق مسکونی را در پی داشته است. همچنین برای اشتغال اصناف نیز مشکل ساز شده است.

در خصوص ترافیک می‌شد تصمیم‌گیری قطعی داشت تا مشکل حل شود. کمبود پارکینگ طبقاتی یکی دیگر از مشکلات موجود در همدان است.

در بخش فرهنگی و اجتماعی امسال حدود 12 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و با محاسبه بودجه فرهنگی شهرداری در 8 سال گذشته رقمی در حدود 100 میلیارد تومان به دست می‌اید و باید نمود عینی این اعتبارت را در شهر ببینیم ولی نمی‌بینیم.

الان فقط نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را یدک می‌کشیم، احداث فرهنگسراها در حاشیه شهر در بحث کاهش ناهنجاری‌ها موثر است.

به دنبال ایجاد اتاق فکر با حضور اصناف و شورایاران اصناف هستیم تا در هر منطقه یک کارشناس تعیین شود و آنها با حضور در جلسات شورای شهر مسائل و مشکلات منطاق و نحوه پیشرفت طرح‌های شهری را پوشزد کنند.

در حال حاضر مجموعه شورای شهر و شهرداری در مقابل هجمه خواسته‌ها و مطالبات مردم حرفی برای گفتن ندارد.

رضایی: در افکار عمومی کلانشهر با واژه‌های همچون رفاه و آسایش معنی شده است، در صورتی که بیشتر شهرهای کوچک اروپایی آسایش، رفاه و درآمد بیشتری را دارند.

اجرای طرح مدیریت واحد شهری چه ضرورتی دارد؟

رضایی: براساس قانون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت وظیفه اعضای شورای شهر است. اگر دور چهارم شورا بتواند با نمایندگان مجلس تعامل سازنده ایجاد کند و این ضرورت را به انها بفهماند که قانون مدیریت واحد شهری باید تصویب و اجرا شود.

با اجرای قانون مدیریت واحد شهری هماهنگی و مسولیت پذیری بهتری در مدیریت شهر ایجاد می‌شود. اشکالاتی که در معابر و محلات به وجود می‌آید تعیین تکلیف می‌شود. اگر نهادهای خدمات رسان تحت مدیریت شورا و شهرداری قرار گیرد از اتلاف منابع جلوگیری شده و بازدهی کار افزایش می‌یابد.

شمس: در کشورهای توسعه یافته، شورای شهر و شهرداری بالاترین مسول شهر محسوب می‌شوند و این امر باعث می‌شود مدیریت واحدی کشل بگیرد.

هم‌اکنون برای احداث یک تقاطع غیر همسطح، کاغذبازی و رایزنی زیادی نیاز است و همین امر موجب هدر رفت پول و زمان می‌شود.

صابریون: قدرت تصمیم‌گیری در اختیار شورا و شهرداری قرار می‌دهد. اگر قرار استتخریب یا ترمیمی در شهر صورت گیرد با نظر شهردار انجام شده و زمان اجرای کار کوتاه می‌شود.

ریشه مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی همدان چیست؟

شمس: یکی از معضلات اجتماعی اعتیاد بوده و علت اصلی آن بیکاری است. اگر بتوانیم شغل مناسبی برای شهروندان ایجاد کنیم اعتیاد از بین می‌رود.

همدان شهری است که می‌تواند در بحث توریسم عرض اندام کند و باید بسترهای این کار را فراهم کنیم. شهرداری باید با برقراری یک تعامل سازنده با میراث فرهنگی و بها دادن به بخش خصوصی، به بخش گردشگری رونق دهد.

ورود هر گردشگر به شهر بین 100 تا 200 هزار تومان درامد عاید شهر می‌کند، با افزایش میزان امکانات رفاهی همچون هتل‌، شهربازی، فرهنگسرا، آموزش راهنمایان گردشگری و افزایش تعداد مترجم‌ها در سطح شهر می‌تونیم جهانگردان را به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین جذب کنیم.

صابریون: بیشترین تکیه اقتصاد همدان به کشاورزی است و مسولان باید با جذب سرمایه‌گذار نسبت به احداث کارخانه‌ها و صنعتی کردن شهر و اشتغالزایی قدم بردارند.

در همدان با کمبود فضاهای تفریحی برای گذران اوقات فراغت مواجه هستیم، برای این امر می‌توان از ظرفیت سازمان‌ها و دستگاه‌ها مختلف نیز استفاده کرد، به طور مثال مدارسی که در شیفت بعد ظهر تعطیل هستند از فضای ورزشی انها یا سالن‌های ورزشی ادارات استفاده کنیم.

در زمان احداث مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی باید به تناسب جمعیت هر منطقه توجه کرد. راه‌اندازی مسابقات ورزشی در سطح حرفه‌ای و قهرمانی در محلات ضروری است.

باید از ورزشکاران بومی حمایت کنیم و چنانچه جشنواره یا همایشی برگزار می‌شود، قهرمانان بومی در اولویت قرار گیرند و اول اینها را دعوت کنیم، چرا که ورزشکاران بومی سرمایه‌های همدان محسوب می‌شوند.

رضایی: با بهره‌گیری از علم باید فرصت‌ها و تهدیدها را در شهر شناسایی کنیم. در بخش فرهنگی، حوزه علمیه، دانشگاه، مسجد، بسیج محله، کانون قرآن و هیئت عزاداری فرصت محسوب می‌شود.شورای شهر ابتدا باید ببیند چه امکاناتی در شهر وجود دارد و با چه تهدیداتی موجه هستیم، در این صورت می‌توان برای کاهش میزان تهدیدها برنامه‌ریزی کرد.

برای بخش ورزش چه برنامه‌ای دارید؟

صابریون: در بخش ورزشی باید گفت که متاسفانه شورا و شهرداری توجه ویژه‌ای به این بخش نداشته‌اند. شهرداری یاسئج و اصفهان هر کدام چند تیم ورزشی را هدایت می‌کند اما ورزش همدان غریب و مهجور مانده است.

در شورای شهر باید بخش قابل توجهی از اعتبارات را به سمت ورزش سوق دهیم، چرا که ورزش جذب حداکثری دارد و می‌توان میان اقشار و لایه‌های مختلف جامعه پویایی و نشاط را با ابزار ورزش احیاء کرد.

چه شهرداری برای همدان مناسب است؟

شمس: در انتخاب شهردار استقلال رأی داریم. باید فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که ولایت‌مدار، متعهد و متخصص باشد و کارهای اجرائی بزرگی انجام داده باشد. افراد توانمندی باید شناسایی شده و از بین آنها فردی که منافع شهر را تامین و تضمین می‌کند را انتخاب کنیم.

رضایی: یکی از عیوب شورا در 3 دوره گذشته فقدان استقلال در تصمیم‌گیری در شورا بود. به همین علت حقوق مردم تحت تاثیر وابستگی به گروه‌ها جریان‌ها قرار گرفت.

صابریون: شهردار باید انسانی مومن، دارای همتی بلند، جوانمرد، راستگو، شجاع و به دور از زشتی و گناه باشد.

 

غیر از شما 3 نفر، چه کسانی عضو گروه طلایه‌داران توسعه هستند؟

بنیامین یاری کارشناس جغرافیای شهری است و مدت 17 سال در کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت می‌کند که در طول این مدت سمت‌های مختلفی داشته و در بخش‌های مختلف این نهاد مردمی به نیازمندان خدمت‌رسانی کرده است. او فعالیت‌های مختلفی نیز در عرصه فرهنگی و اجتماعی در کارنامه خود دارد.

علی نظری‌زاده فوق لیسانس معماری است و 18 سال سابقه طراحی، برآورد، اجرا و نظارت پروژه‌های استانی، ملی یا جهانی را دارد و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان بهار بوده و رئیس حراست آبفار استان همدان بود.

رضا غلامی خجسته در حوزه علمیه تحصیل کرده و مدرک معادل لیسانس الهیات دارد. او معاون پرورشی مرکز تربیت معلم شهید مقصودی بود و عضو شورای اسلامی شهر همدان دور سوم است. خجسته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا است و در این بخش برنامه‌های زیادی را ارائه داد است.

اعظم بهرامی فوق لیسانس مدیریت است و 6 سال رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان بود. بهرامی 2 سال معاونت آموزش عمومی اداره ناحیه 2 و مشاور اجرائی و امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان را در کارنامه خود دارد.

علی رحیمی‌فر فوق لیسانس عمران و سازه بوده و مدیر عامل سابق شرکت آب و فاضلاب همدان است. او معاونت طرح و توسعه آب منطقه‌ای و 20 سال خدمت در جهاد سازندگی را در کارنامه خود دارد.

حبیب غلامی مهندس معمار بوده و مسول کمیته سیما و منظر شهری است و مسول بسیج دانشجویی بود. او همچنین 5 سال سابقه فعالیت در شهرداری را دارد.

سید مجید موسوی سطح 2 حوزه علمیه و کارشناس قرآن و حدیث است. او کارشناس امور مبلغین استان، مدرس حوزه و دانشگاه، موسس کانون پیروان ولایت و موسس کانون اندیشه پویای دین است.

رضا صفدری تنها کارشناس مدیریت علوم پایه است. او 12 سال فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهر همدان، 5 سال مدیر فرهنگی بود و اجتماعی سازمان بسیج سازندگی استان و 6 سال نیز مدیر فرهنگی و اجتماعی هیئت کشتی استان همدان است.

محمود احدیان کارشناس ارشد مدیریت علوم دفاعی است وفرماندهی مهندسی قرارگاه نجف استان‌های ایلام، همدان و کرمانشاه، فرماندهی مهندسی لشگر 4 پیاده بعث کرمانشاه و مسول بسیج استان همدان را در کارناه خود دارد.

سعید پرستش لیسانس مدیریت آموزشی بوده و 25 سال به عنوان فرهنگی در مدارس مختلف همدان تدریس کرده است. او معاون آموزشی دبیرستان‌های حاجی بابایی و مدنی بود، مسول بسیج فرهنگیان و فعالیت در ستادهای مرکزی و ارائه مشاوره به نامزدهای انتخاباتی را در کارنامه خود دارد.