Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه تشکیل اتاق فکر فرهنگ و هنر اتفاقی کارشناسانه

تشکیل اتاق فکر فرهنگ و هنر اتفاقی کارشناسانه

مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر می تواند سهم عمده ای در رشد و یا رکود حوزه فرهنگ و هنر در استان باشد و به واسطه وسعت قابل توجه زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم وجود نگاه کارشناسانه و حرفه ای در این نهاد یکی از اساسی ترین بحث هایی است که همواره توسط اهالی رسانه و هنرمندان عنوان می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، وضعیت فرهنگ و هنر در استان همدان در سالهای اخیر با رشد نسبی خوبی روبرو بوده است و این رشد نسبی را می توان محصول نگاه فرهنگی و برنامه محور بودن خسرو بیات مدیر ارشد حوزه فرهنگ و هنر استان محسوب کرد.

به منظور پیگیری روند انجام مباحث فرهنگی و هنری استان و برخی مطالبات هنرمندان و اهالی رسانه با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در دفتر پایگاه خبری همدان نیوز به گفتگو نشستیم و ماحصل این گفت‌و‌گو را در ادامه خواهید خواند.

زمانی که شما مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را به دست گرفتید، حوزه فرهنگ و هنر در استان به واسطه برخی اتفاقات در رکود نسبی به سر می برد و این وضعیت برای اهالی رسانه و هنرمندان قابل قبول نبود، شما در ابتدای مدیریت بر چه بخشی تمرکز کردید و خروجی این نگاه ویژه چه شد؟

اولویت کاری بنده در ابتدای مدیریت برنامه محوری بود و با برگزاری جلسات مختلف با کارکنان، کارشناسان و هنرمندان برنامه محوری در اولویت فعالیتهای اداره کل ارشاد قرار گرفت و در نهایت با این برنامه محور بودن به برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف در قالب های استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی رسیدیم و  اتفاقات قابل توجهی در حوزه فرهنگ و هنر در پایتخت تاریخ و تمدن حادث شد که نتیجه اش امروز قابل بررسی است.

یکی از اتفاقات در حوزه فرهنگ و ارشاد که با شروع مدیریت شما شکل گرفت، تشکیل اتاق فکر فرهنگ و هنر بود، ایده تشکیل این اتاق فکر را از کجا گرفتید و نتیجه تشکیل این اتاق فکر به کجا رسیده است؟

ایده تشکیل اتاق فکر از نتیجه هم اندیشی با کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر و مسئولان انجمن های فرهنگی و هنری گرفته شد و در حال حاضر برگزاری چندین جلسه اتاق فکر فرهنگ و هنر نتایج قابل توجهی داشته است. همچنین قابل توجه است که در جلسات اتاق فکر از مسئولان مرتبط با امور فرهنگی و هنری نیز دعوت می شود و این دعوت موجب تعامل بیشتر مدیران مرتبط با امور فرهنگی و هنری با هنرمندان شده و با رایزنی های مختلف شاهد برگزاری هر چه بهتر برنامه های فرهنگی خواهیم بود. نتیجه تشکیل اتاق فکر نیز در مباحث اطلاع رسانی فعالیتهای فرهنگی و هنری و ارتباط گیری با مسئولان کاملا مشهود است و به زعم بنده این ارتباط گیری و تعامل با مسئولان اتفاق بسیار خوبی است.

یکی از اتفاقات قابل توجه در حوزه فرهنگ استان مجوز تشکیل بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی بود که با پیگیری دکتر محمد باقر بهرامی نماینده مردم اسدآباد در مجلس هفتم انجام شد، این بنیاد در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

بنیاد سید جمال در حال فعالیت است و هر ساله شاهد برگزاری کنگره سید جمال بوده ایم و در خصوص بنیاد سید جمال این نکته قابل توجه است که اعضای این بنیاد چهره های ملی هستند و جلسات این بنیاد در مرکز تشکیل می شود. سید جمال الدین اسدآبادی چهره ای بین المللی است و نمی توان وی را مختص به شهرستان و استان دانست. همچنین حضور رییس مجلس شورای اسلامی در همایش سید جمال در سال گذشته  در شهرستان اسدآباد از اتفاقات قابل توجه بود که با پیگیری های بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد انجام شد.

یکی از اتفاقات قابل توجه حوزه سینما در سال گذشته اکران همزمان فیلم های جشنواره فیلم فجر در همدان بود، اما برخی از اهالی سینما در همدان معتقدند که با رفتن جشنواره فیلم کودک از همدان حمایتهای اداره کل ارشاد از فیلمسازان جوان کمرنگ شد، در این خصوص توضیح دهید؟

حمایت از فلیمسازان به هیچ وجه کم نشده است و انجمن سینمای جوان در همدان فعالیت خود را به قوت دنبال می کند و نشانه این اتفاق نیز حضور فیلمسازان موفق استان در جشنواره های مختلف است و همچنین این نکته قابل توجه است که ساخت فلیم های سفارشی که در جشنواره کودک انجام می‌شد از سوی فارابی بود و رفتن جشنواره فیلم کودک تاثیری بر روند فعالیت و حمایت انجمن سینمای جوان از فیلمسازان نداشته است. همچنین در حوزه سینما برگزاری جشنواره فیلم اولی ها دلیل بر انجام فعالیت در این حوزه است.

مراسم افتاحیه جشنواره تئاتر کودک در سال گذشته یکی از موفق ترین برنامه های اداره ارشاد بود و به واسطه مردمی بودن این افتتاحیه همه شهروندان استان در این جشن افتتاحیه سهیم بودند اما درباره جانمایی و مکان این مراسم نقدهایی وارد است، در این خصوص برای افتتاحیه امسال برنامه‌ای چه دارید؟

حوزه تئاتر یکی از ظرفیتهای قابل توجه استان همدان است و وجود گروه های نمایشی متعدد و حضور آتنها در جشنواره های مختلف نیز دللی بر این مدعاست. جشنواره تئاتر کودک نیز به عنوان یکی از پتانسیل ها کمک به سزایی بر رشد و ارتقا هنر تئاتر در استان  داشته است. برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت مردمی اتفاقی بود که در سال گذشته با انجام جلسات مختلف با کارشناسان و مدیران مجموعه ارشاد حادث شد و درباره جانمایی مکان برگزاری افتتاحیه امسال رایزنی های انجام شده و افتتاحیه امسال همزمان با عید قربان به صورت کاملا مردمی برگزار خواهد شد.

این روزها در برخی مراسم شاهد ارائه آمار چند صد نفری از جامعه خبرنگاران هستیم و با توجه به اینکه شان و شخصیت مقام خبرنگار می طلبد که هر کسی وارد این حرفه نشود آیا برنامه ای برای فیلترگذاری ورود افراد مختلف به حرفه خبرنگاری دارید؟

برای تعریف خبرنگار و ورود افراد مختلف به این حرفه فیلترهای مختلفی تعریف شده است که در این راستا می توان به سایت سمان اشاره کرد که با توجه به مدارکی که باید از سوی خبرنگاران به این سایت ارائه شود دایره خبرنگاران استان بسیار محدود می شود و هرکسی خبرنگار تعریف نمی شود و در استان همدان 75 نفر عضو پذیرفته شده سایت سمان هستند، فیلتر دوم خانه مطبوعات استان است که 450 نفر در خانه مطبوعات عضو هستند و در نهایت در برنامه هایی مانند تجلیل از خبرنگار، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سعی بر دیدن زحمات همه افراد شاغل در رسانه دارد که این امر شامل  توزیع کننده، تایپیست و صفحه آرا و دیگر افراد نیز می‌شود.

تعریف مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از رسانه موفق چیست؟

در نگاه بنده رسانه ناموفق وجود ندارد بلکه رسانه ها همه موفق هستند اما در سطوح و درجات مختلف. رسانه ای موفق است که نیروی حرفه ای و آموزش دیده در اختیار داشته باشد، مجموعه رسانه و مدیران آن خط قرمزها و قوانین مطبوعات را بشناسند، به روز باشند و در تولید اخبار و گزارش‌ها کیفیت را همیشه مد نظر داشته باشند و سرعت در کار رسانه بسیار مهم است.

در بحث هنر های تجسمی و راه اندازی اکسپوهای مختلف توضیح دهید؟

در استان همدان با وجود مجتمع های فرهنگی مختلف نمایشگاه های مختلفی از آثار هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی برگزار می شود و در بحث خرید آثار هنری توسط ادارات، قانونی وجود ندارد و در سال های گذشته درصدی از بودجه های عمرانی ادارات برای خرید آثار هنری تخصیص می یافت.

در حوزه ادبیات استان همدان پتانسیل قابل توجهی در بخش ادبیات کودک دارد و امسال شاهد برگزاری جشنواره شعر کودک در شهرستان بهار خواهیم بود، برای پرداخت قابل توجه به ادبیات کودک در استان برنامه‌ای دارید؟

شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان سرمایه های قابل توجهی برای استان هستند و بر آنیم تا جشنواره بین المللی ادبیات کودک را در همدان برگزار کنیم و این امر تا کنون در هیچ جای کشور انجام نشده است.

در خصوص کنسرت موسقی بانوان و دلیل لغو آن توضیح دهید؟

کنسرت موسیقی بانوان لغو نشده و تنها زنمان برگزاری آن عوض شده و با تاخیر برگزار خواهد شد.

و به عنوان سوال آخر بهترین خبری که در رسانه های محلی خواندید چه خبری بوده است؟

همه اخبار و مطالب رسانه های محلی استان خوب است.

 

گفت‌و‌گو: محمد مهدی خلجی