Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر ورزشی مرگ خاموش کشتی فرنگی همدان؛ وداع با جام تختی

مرگ خاموش کشتی فرنگی همدان؛ وداع با جام تختی

حضور در مسابقات کشتی جام بین المللی تختی هراندازه که برای فرنگی کاران همدانی طی سال‌های گذشته رویایی بزرگ محسوب می‌شد، اما هم اینک به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، چهل و سومین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی از امروز هجدهم اردیبهشت در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار می‌شود؛ رویدادی که فرصت طلایی را برای فرنگی کاران ایجاد کرده تا با کسب عنوان قهرمانی، شانس خود را برای حضور دوباره در ترکیب تیم ملی محک بزنند.

همدان همواره در کشتی فرنگی آنطور که باید نتوانسته در سطح بهترین‌های کشور و تیم ملی قرار بگیرد و در سال‌های گذشته همواره شاهد کمرنگ بودن برنامه‌های هدفمند برای توسعه کشتی فرنگی در سطح استان بودیم و همین مساله باعث شد تمایل کشتی گیران نیز بیشتر به سمت رشته آزاد گرایش یابد.

کارنامه کشتی فرنگی همدان در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که مهران محسنی پدیده زودگذر این رشته در همدان بود که توانست در رقابت‌های جوانان کشور عنوان قهرمانی وزن ۵۰ کیلوگرم را کسب کند و پس از او، سروش رنجبر سنگین وزن نیز به نشان طلا قهرمانی کشور رسید تا پایان دهنده عمر کوتاه افتخارات فرنگی این استان باشند.

رنجبر؛ افتخار ماندگار اما بدشانس

محمدسروش رنجبر آذرماه ۱۴۰۰ بود که در رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی کشور و مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی در زاهدان خوش درخشید و توانست تنها سهمیه همدان در جام بین المللی تختی را کسب کند.

رنجبر در آن سال با کسب عنوان قهرمانی کشور در وزن ۱۳۰ کیلوگرم رشته فرنگی برای ورزش کشتی استان همدان تاریخ‌ساز شد چراکه همدان تاکنون در سنگین وزن کشتی فرنگی موفق به کسب نشان طلای ملی نشده بود.

رنجبر با کسب عنوان قهرمانی کشور در وزن ۱۳۰ کیلوگرم رشته فرنگی برای ورزش کشتی استان همدان تاریخ‌ساز شد چراکه همدان تاکنون در سنگین وزن کشتی فرنگی موفق به کسب نشان طلای ملی نشده بود.

اما این شروع خوب، زودگذر و پایانی تلخ در چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی داشت و رنجبر با عملکرد فنی اشتباه و نیز ناداوری‌های صورت گرفته نتوانست قهرمانی خود را تکرار کند.

رنجبر در یک هشتم نهایی با قبول شکست مقابل امیر قاسمی منجزی به گروه بازنده‌ها رفت و در این گروه نیز برابر سجاد موسوی تن به شکست داد.

این کشتی گیر همدانی در این رقابت‌ها حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت نتوانست بین ۱۰ کشتی گیر برتر وزن ۱۳۰ کیلوگرم قرار بگیرد.

سنگین وزن فرنگی همدان امسال با پیگیری فراوان پدرش شهریار رنجبر قصد جبران در مسابقات بین المللی جام تختی را داشت و در حالیکه تمرین آماده‌سازی خود را زیر نظر مربیانی همچون مهران محسنی سپری می‌کرد، با بدشانسی دچار مصدومیت شد و تشخیص مربی او این بود که با شرایط پیش آمده وارد جام تختی نشود.

صلاح نبود رنجبر کشتی بگیرد

مهران محسنی مربی کشتی فرنگی همدان درباره دلیل کناره گیری رنجبر از جام تختی گفت: چند هفته پیش سروش رنجبر طبق معمول به خاطر نبود حریف تمرینی با دانیال شریعتی کشتی گیر سنگین وزن آزاد به تمرین (یک تایم ازاد یه تایم فرنگی) پرداخت و متاسفانه در حین تمرین مچ پای او آسیب دید.

وی اضافه کرد: بررسی مصدومیت سروش رنجبر ما را به این نتیجه رساند که وضعیت بدنی او به مرز آمادگی ایده آل نخواهد رسید و صلاح دیدیم امسال در جام تختی نباشد.

محسنی خاطرنشان کرد: به جز سروش هم کشتی گیری را در سطح رقابت در جام تختی نداشتیم و امیدوارم برای دوره آینده بتوان با حمایت و برنامه ریزی هیات کشتی استان، نماینده داشته باشیم.

وی افزود: حضور در جام تختی آرزوی هر کشتی گیری است چرا که بهترین‌های کشور و نیز کشتی گیران مطرح خارجی در آن حضور می‌یابند.

کشتی فرنگی مظلوم واقع شد

مربی و ملی پوش سابق کشتی فرنگی همدان معتقد است: کشتی فرنگی در این استان مظلوم واقع شده و نیازمند توجه بیشتر است چراکه حق کشتی فرنگی همدان نیست که این چنین مورد کم توجهی قرار بگیرد چرا که باعث سرخوردگی و بی‌انگیزگی کشتی گیران فرنگی می‌شود.

حق کشتی فرنگی همدان نیست که این چنین مورد کم توجهی قرار بگیرد چرا که باعث سرخوردگی و بی‌انگیزگی کشتی گیران فرنگی می‌شود.

محسنی افزود: کشتی فرنگی نیازمند برنامه ریزی مناسب و حمایت‌های لازم مالی دارد و انتظار می‌رود همانند کشتی آزاد مورد توجه قرار بگیرد.

وی برگزاری مسابقات متعدد را یکی از نیازهای اصلی کشتی گیران فرنگی دانست و گفت: وقتی کشتی گیری در طول سال چندین مسابقه برگزار کند، هم به لحاظ آمادگی و هم تجربه به شرایط بسیار خوبی دست خواهد یافت.

مربی کشتی فرنگی همدان ادامه داد: کشتی فرنگی همدان هر چند به‌اندازه جمعیت کشتی آزاد نیست اما می‌توان با برگزاری تورنمنت‌های چند جانبه حتی با استان‌های همجوار، به رشد و پیشرفت این رشته کمک کرد و یکی از دلایل اصلی در اینکه علاقه‌مند به این ورزش کمتر بوده، کم توجهی در برگزاری مسابقات است.

وی با گلایه مندی از هیات کشتی در توجه نه چندان مناسب به کشتی فرنگی ابراز امیدواری کرد در دوره جدید ریاست کشتی استان همدان شاهد حل این مشکل باشیم.

محسنی بیان کرد: کشتی فرنگی همانند آزاد نیاز به توجه همه جانبه دارد و با برنامه ریزی لازم می‌توانیم استعدادهای این رشته را شناسایی و پرورش دهیم.

وی یکی از دلایل شکست سروش رنجبر در جام تختی دوره گذشته را نبود مربی از همدان عنوان کرد و گفت: اگر یک مربی فرنگی کار از استان این کشتی گیر را همراهی می‌کرد، نتیجه بهتری رقم می‌خورد.

این مربی با قدردانی از ‌حسین یلفانی و محمد ایرانی از مسئولان کشتی شهرستان همدان در پیگیری برای راه‌اندازی کلاس کشتی فرنگی گفت: تلاش آن‌ها فعال‌سازی کشتی فرنگی برای رده‌های سنی پایه است.

وی افزود: قرار است همراه با محمد فتحی و حمزه صفره دیگر مربیان ارزنده کشتی فرنگی همدان این فعالیت آموزشی را شروع کنیم./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن