Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری تالاب شیرین سو فرصتی برای توسعه گردشگری استان همدان

تالاب شیرین سو فرصتی برای توسعه گردشگری استان همدان

روز گذشته به مناسبت روز جهانی تالاب، نمایشگاه عکس و نشست مردم و تالاب شیرین سو در جوار این تالاب برگزار شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این مراسم که با حضور مسئولان شیرین سو، اعضای تشکل های مردم نهاد محیط زیستی و مردم برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: تالاب از جلوه های زیبای طبیعت است و چشم نوازی این مناطق کارکردهای متنوعی دارد با این حال اکوسیستم تالاب ها شکننده و آسیب پذیر است.

محمدرضا محمدی اظهار کرد: نگاهی که انسان ها به تالاب داشته اند در اغلب موارد نگاه بهره برداری مبتنی بر بهره جویی صرف بوده و موجب تخریب تالاب ها شده است در حالی که باید به تالاب ها به چشم فرصت نگریسته شود.

محمدی بیان کرد: ایجاد محیط مفرح و دلپذیر و معیشت پایدار از جمله کارکردهای تالاب ها است که امیدواریم اقداماتی در این راستا بتواند کمک کند تا به شرایط مناسبی برای حفاظت از تالاب ها برسیم.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی در حاشیه تالاب ها فرصت مغتنمی برای توسعه اکوتوریسم است، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم محلی کمک شایانی به حفظ تالاب ها می کند و می تواند منشا رونق گردشگری تالابی باشد.

وی یادآوری کرد: تالاب شیرین سو با وجود پتانسیل های طبیعی می تواند فرصت گردشگری استان باشد اما در این راستا باید اقدامات حفاظتی سنجیده تر و منسجم تری برای تالاب صورت داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: منکر ظرفیتی که در خصوص بهره برداری از سد شیرین سو وجود دارد نیستیم اما مشخص شده است ترکیب آب تالاب شیرین سو برای کشاورزی مناسب نبوده و چشم طمع به این ذخیره زیستی وجود ندارد اگرچه در صورت لزوم مغایرتی در خصوص تامین آب شرب مردم از محل تالاب وجود ندارد.

وی با تشریح برخی اقدامات که در خصوص تالاب شیرین سو انجام گرفته است بیان کرد: فنس کشی بخشی از محیط پیرامون تالاب، نصب تابلوها، مطالعات پرنده شناسی، انجام طرح هایی برای مشارکت جوامع محلی در حفظ تالاب، مطالعه مرز و بوم تالاب، برگزاری دوره آموزشی برای ساکنان حاشیه تالاب، صدور مجوز در راستای رونق گردشگری تالاب از جمله ماهیگیری با قلاب، پایش مستمر کیفیت آب تالاب و معرفی تالاب به عنوان منطقه شکار ممنوع از اقداماتی بوده است که توسط حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص تالاب شیرین سو انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد بهترین شرایط مراقبت برای تالاب شیرین سو فراهم شود و با مشارکت جوامع محلی هرچه در رابطه با عملکرد تالاب تعریف شده است برای تالاب شیرین سو نیز  انجام شده و از این فرصت توسعه ای به نحو مطلوب استفاده شود.

قصه شیرین سو ماندن انسان و پرندگان در کنار هم باشد

مسئول کارگروه تالاب و گردشگری کمیته ملی کنوانسیون بین المللی رامسر نیز در این مراسم گفت: قصه ها با یکی بود یکی نبود آغاز می شوند اما آرزو دارم قصه شیرین سو برای نسل های آینده بودن انسان و بودن پرندگان و آبزیان تالاب در کنار هم باشد و نبودی وجود نداشته باشد.

بابک مغازه ای مطالبات  نمایندگان جامعه محلی و تشکل های مردم نهاد در ارتباط با تالاب شیرین سو را برشمرد و گفت: مشخص بودن وضعیت حقوقی تالاب و پذیرش عنوان تالاب و نه سد خاکی برای این زیست بوم، تخصیص اعتبار برای توانمند سازی ساکنین حاشیه تالاب برای حفاظت و بهره برداری پایدار و خردمندانه از آن، ارتقای سطح مدیریتی تالاب از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش و بهره برداری خردمندانه از تالاب و معییشت مکمل جامعه محلی با رویکرد گردشگری پایدار از جمله مطالبات نمایندگان سازمان های مردم نهاد است.

نماینده سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در تدوین برنامه ششم توسعه افزود: انجام طرح های مطالعاتی و اجرایی برای توقف یا کاهش روند نابودی این زیستگاه حساس از جمله رسوب گذاری بستر تالاب، نابودی جمعیت گونه های مختلف آبزی به خصوص ماهی به عنوان غذای اصلی پرندگان مهاجر، ورود انواع سموم و کودهای کشاورزی و دامی و تعیین حداقل حق آبه اکولوژیکی این زیستگاه از جمله پیشنهادهای نمایندگان سازمان های مردم نهاد است.

وی اظهار کرد: تفویض اختیار به هیئت امنایی متشکل از نمایندگان جوامع محلی، نهادهای مدنی غیر دولتی و نمایندگان سازمان ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی(عمومی) برای اقدامات حفاظتی و بهره برداری  از تالاب از دیگر مواردی است که توسط سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان پیشنهاد می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن