Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری حذف سواره از هگمتانه تا عید عملی شود

حذف سواره از هگمتانه تا عید عملی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه زمان زیادی برای حذف سواره از عرصه هگمتانه نداریم، گفت: اگر این کار تا عید انجام شود در رفع موانع ثبت جهانی موفق می‌شویم اما اگر به بعد از عید بیفتد، موفق نخواهیم بود.

به گزارش "همدان نیوز"، محسن معصوم‌علیزاده در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر عملی نشدن وعده‌های حذف سواره و آسفالت از محوطه هگمتانه، با تاکید بر حذف فوری سواره از هگمتانه، افزود: میدان اکباتان یکی از مهمترین مکان‌هایی است که آثار مهمی کشف شده اما متاسفانه شاهد تردد ماشین و پارکینگ هستیم.

وی درباره برنامه‌های دهه فجر میراث فرهنگی همدان بیان کرد: حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، برگزاری نشست تخصصی، افتتاح کارگاه منبت چوب در همدان، افتتاح کارگاه مبلمان منبت در ملایر، افتتاح کارگاه‌ نقاشی روی سفال در همدان و برگزاری دوره آموزش سفال در خانه خلاق سفال، سرکشی از کارگاه‌های صنایع دستی و تقدیر از پیشکسوتان این حوزه و برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع انقلاب اسلامی از جمله این برنامه‌ها است.

معصوم‌علیزاده با اعلام اینکه ۶۱ پروژه در دهه فجر در استان به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: کارگاه منبت چوب با ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال ۱۵ نفر، کارگاه منبت ملایر با هفت میلیارد ریال اعتبار و اشتغال پنج نفر، کارگاه نقاشی روی سفال با سه میلیارد ریال اعتبار و اشتغال سه نفر، افتتاح باغ گردشگری کشاورزی ملل با ۱۰۰ میلیارد ریال و باغ گردشگری جعفری با ۵۰ میلیارد ریال از پروژه‌های قابل افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ طرح با ۳۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار آماده عقد قرارداد داریم، افزود: ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور به همدان است که ۱۸۰ میلیارد ریال آن در حال ابلاغ است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه هگمتانه محوطه ارزشمندی است که نتیجه آن را می‌توان در کاوش‌های متعدد دید، گفت: پرونده ثبت جهانی هگمتانه یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های ثبت از نظر یونسکو است.

وی با اشاره به اینکه این پرونده در سال ۱۴۰۱ به عنوان سهمیه ایران به یونسکو ارسال شد، اظهار کرد: چند روز گذشته نامه رسمی دریافت پرونده از یونسکو به ایران ابلاغ شد، سپس پرونده به کارشناسان ارسال شد و بعد از مطالعه، ارزیابان از منطقه بازدید خواهند کرد.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: هماهنگی بین بخشی در استان برای این موضوع انجام و دبیرخانه دائمی نیز شکل گرفته است و دیگر اقدامات بستگی به این دارد که چقدر برنامه‌ها را با دقت پیش ببریم.

این مقام مسئول افزود: کف‌سازی، مرمت و احیاء آثار تاریخی، سیما و منظر خیابان اکباتان و اغناسازی عمومی از جمله کارهایی است که باید هر چه زودتر انجام شود، گفت: این اقدامات باید مرحله به مرحله پیش رفته و منطقه برای بازدید ارزیابان آماده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان در نمایشگاه گردشگری امسال حضور خواهد داشت، اضافه کرد: توانمندی‌های استان در این نمایشگاه عرضه و ارائه خواهد شد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: موضوع همدان مقصد گردشگری کودک در نمایشگاه با جدیت پیگیری می‌شود، علاوه بر این غرفه منبت ملایر، سفال لالجین، معرفی هتل‌ها و مراکز اقامتی استان، شرکت سیاحتی علیصدر و تله کابین گنجنامه، سفره‌خانه سنتی و مراکز بین راهی استان، معرفی پکیج سفرهای نوروزی و معرفی اقامتگاهی بومگردی استان در نمایشگاه مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه طراحی غرفه و مفاهیم با محوریت ثبت جهانی هگمتانه است، اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی نیز همزمان با این رویداد برگزار می‌شود و همدان بعد از اصفهان و تهران بیشتر غرفه را دارد.

معصوم‌علیزاده در ادامه مطرح کرد: ساخت و سازها در عرصه هگمتانه ناهماهنگی از سوی شهرداری بود و تاکید شده از این به بعد شاهد این موارد نباشیم که‌ با همکاری دستگاه‌ها و حمایت دستگاه قضا عملی می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری اقدامات خوبی را در بازار همدان آغاز کرده و احیاء پیاده راه اکباتان در راستای گردشگری و ایجاد غرفه‌های خرید و فروش صنایع‌دستی و رونق این خیابان را انجام خواهد داد.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: تفاوت عمده این پرونده این است که با تک بنا مواجه نیست و به ادارات مختلف، شهرداری و رزق و روزی مردم وابسته است و تنها با تلاش میراث فرهنگی به نتیجه نمی‌رسد و اگر مجموعه‌ها پای کار نیایند اتفاقی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر حذف فوری سواره از هگمتانه، گفت: میدان اکباتان یکی از مهمترین مکان‌هایی است که آثار در آن مهمی کشف شده اما متاسفانه شاهد تردد ماشین و پارکینگ هستیم.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه با کمک ثبت جهانی در صددیم این سایت‌ تاریخی را به حالت اولیه برگردانیم و این تنها در توان میراث فرهنگی نیست، افزود: حذف سواره از هگمتانه زمان می‌برد و تا مردم مدل زندگی‌شان تغییر کند، طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی برای این کار نداریم و اگر تا عید انجام شود موفق می‌شویم اما اگر به بعد از عید بیفتد موفق نخواهیم بود و باید سعی کنیم در میدان اکباتان شاهد تردد خودرو نباشیم.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: میدان میوه و تره بار در عرصه هگمتانه باید حذف و زودتر جمع شود همچنین باید زودتر کارها را آغاز کنیم چراکه زمان زیادی نداریم و نباید در آستانه ورود ارزیابان کارها را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه اتوبوس باید از رینگ اول شهر حذف و جایگزین‌های برای آن درنظر گرفته شود، اظهار کرد: اغناساری تنها با جلسه گذاشتن حل نمی‌شود و یکی از اهداف ثبت جهانی باز شدن پای توریست خارجی به همدان است.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه پیگیر جذب اعتبار برای موزه مخزن امن هستیم تا مسائل قبل اتفاق نیفتد، اظهار کرد: موزه منطقه‌ای یک محور اساسی پروژه‌های عمرانی میراث فرهنگی همدان است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن