Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت از بام خانه تا به ثریا از آن تو

اندر حکایت انتخابات خانه مطبوعات استان همدان؛
از بام خانه تا به ثریا از آن تو

انتخاباتی دیگر از خانه مطبوعات استان همدان در راه است که در همین ابتدای کار رنگ و بویی از مودت و همدلی ندارد.

به گزارش "همدان نیوز"، انتخابات خانه مطبوعات استان همدان در روز دوشنبه 25 اسفندماه در حالی برگزار می‌شود که ابهامات و حرف و حدیث‌های زیادی را تا امروز با خود به همراه داشته و موجب دلسردی و تفرق عده‌ای از زحمت کشان عرصه رسانه استان همدان گردیده است.

در شرایطی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و آحاد جامعه در تب و تاب فرا رسیدن نوروز هستند، جامعه رسانه استان همدان فضای ملتهبی را تجربه می‌کند؛ فضایی که می‌شد با درایت و تدبیر بهتر از اینها آن را هدایت کرد.

اساسنامه جدید وزارت ارشاد که به تمامی استانهای کشور ابلاغ شده بود، راه جدیدی را فراروی فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی در سراسر کشور باز کرده بود؛ در این اساسنامه راه برای حمایت بیشتر از خبرنگاران و جامعه خبری در چارچوب ضوابط خاص ترسیم شده بود تا در قالب این طرح جدید مدیران رسانه‌ها مکلف به حمایت بیشتر از خبرنگاران و سایر همکاران خود شوند تا در مقابل از حمایتهای خوب و مناسب وزرات فرهنگ و ارشاد برخوردار شوند.

در این میان معاونت مطبوعاتی به غیر از خط قرمزها، اجازه برخی تغییرات جزئی را نیز به خانه های مطبوعات استانها داده بود؛ فی المثل در استان البرز این تبصره برای عضویت اضافه شده بود که اگر خبرنگاری در تهران ساکن باشد اما به طور  مستمر در رسانه های البرز فعالیت داشته باشد اجازه عضویت را داشته باشد که در نهایت در سه مرحله پیگیری و رفت و آمد متولیان امر در استان البرز این بند مورد تائید معاونت مطبوعاتی قرار گرفته بود.

اما در همدان؛ مطابق آنچه انتظار می‌رفت خط قرمزها شکسته شد و عده ای با سیاست و تدبیر القاء خواسته‌های خود که قطعا تامین کننده بخش عمده‌ای از منافع بود با را به جمع تزریق و تحمیل کرده و به کرسی نشاندند تا خیلی از کسانی که ناخوسته و بی اراده در مسیر این رود پر شتاب همسو شده بودند، متعاقبا به اصل داستان و برنامه ریزی هدفمند شده این خط شکنی‌ها پی ببرند، هرچند پشیمانی دیگر سودی نداشت.

در کلیات اساسنامه تعیین شده معاونت مطبوعاتی عمده ترین مورد بحث بیمه و تحصیلات بود که نسبت به گذشته دستخوش تغییراتی شده بود؛ شرط بیمه بودن برای عضویت اصلی و داشتن حق رای در مجامع الزامی شده بود و همچنین حداقل تحصیلات برای عضویت در هیئت مدیره به کارشناسی ارتقاء یافته بود.

در مبحث بیمه تفسیری اشتباه در همدان صورت گرفت و در حالی که طبق پیگیری ها با توجه به وجود خانه مطبوعات استان همدان از گذشته و عطف به ماسبق نشدن قانون و همچنین با بهره‌گیری از نوع عملکرد سایر استانها در این خصوص، متوجه شدیم که این مبحث برای اعضای جدیدالورود جاری و لازم الاجراست و اعضای اصلی قبلی ولو اینکه از نعمت بیمه برخوردار نباشند، همچنان می‌توانند عضو اصلی باقی بمانند. کما اینکه اگر چنین باشد بسیاری از اعضای بیمه شده فعلی که حتی در جمع کاندیداها حضور دارند به سبب قطع بیمه صندوق حمایت از هنرمندان از سال آینده شرایط مشابه افراد بدون بیمه فعلی پیدا می‌کنند، که شتابزدگی فعلی و اصرار بیش از حد ایشان به برگزاری انتخابات پیش از نوروز و آن هم در روزهای پایانی سال گویای این مساله است.

از سویی دیگر مبحث تحصیلات نیز یکی از خط قرمزهای معاونت مطبوعاتی برای کاندیداها (ماده 43) بود که در شرایط عضویت (ماده 42) نیز الزام به داشتن مدرک کارشناسی از ابتدا قید شده بود اما متعاقبا به سبب اینکه سطح تحصیلات برخی از اصحاب رسانه در سراسر کشور از حد کارشناسی پائینتر بود، معاونت مطبوعاتی در الحاقیه و اصلاحیه بعدی این سطح از تحصیلات را برای عضویت در خانه تحت شرایطی به دیپلم تقلیل داد، اما در همدان این موضوع را به عضویت در هیئت مدیره تسری دادند تا بسیاری از افرادی که شرایط عضویت در هیئت مدیره را نداشتند بدین ترتیب به خواسته خود جهت برخورداری از شانس خدمتگزاری به جامعه خبری استان با کاندیدا شدن در انتخابات به طور غیرقانونی دست پیدا کنند.  

معاون اداره مطبوعات و رسانه های داخلی معاونت مطبوعاتی ارشاد که در جلسه تصویب اسانامه حضور داشت از اتفاقات همدان کاملا مبهوت شده بود و در نهایت معلوم نشد چطور و چگونه در شرایطی که برای گرفتن مجوز رسانه داشتن کارشناسی الزامی است و در استان همدان نیز به تعداد کافی و حتی به اندازه سه هیئت مدیره  از افراد تحصیل کرده و دارای شرایط  برخوردار بودیم، افراد با مدرک دیپلم و داشتن 14 سال سابقه و یا فوق دیپلم و 7 سال سابقه شرایط عضویت در هیئت مدیره را پیدا کردند که هنوز هم به این مورد ابهامات و ایرادات زیادی وارد است.

حالا جالبتر وقتی می‌شود که برخی از کاندیداها از همین شرایط هم برخوردار نیستند و برخی افراد داری مدرک تحصیلی دیپلم فاقد 14 سال سابقه واقعی کار خبری هستند و همین طور در مورد برخی دیگر از افراد داری مدرک فوق دیپلم در خصوص سابقه 7 ساله. هرچند هیچ گونه ضوابط و معیار و ملاکی نیز از سوی اداره مطبوعات اداره کل ارشاد استان همدان برای ارزیابی این مدت سابقه تعیین و به صورت رسمی اعلام نشده است و بیشتر به شنیده ها و قسم‌های نامزدها اکتفا شده است که بیشتر به نظر می‌سد از روی رفع تکلیف بوده است.

نکته بعدی یکی دیگر از شرایط عضویت در هیئت مدیره نداشتن اشتغال رسمی دولتی برای کلیه کاندیداها غیر از افراد نامزد شده در بخش سرپرست خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری بود بود که برخی دوستان این مورد را نیز تفسیر به رای کردند و اعلام کردند که این مورد منظور فقط کارمندان رسمی دولت است و شامل کارکنان دارای استخدام پیمانی و قراردادی نمی‌شود که این تفسیر بر اساس بررسی‌های بعمل آمده اشتباه هست و اشتغال رسمی به منزله داشتن هرگونه رابطه استخدامی با دولت و دستگاه‌های مشابه است.

بی تفاوتی در خصوص مشکلات بوجود آمده برای برخی از همکاران فعال که با مشکل عضویت و عدم برخورداری از بیمه مواجه شده بودند، از سوی برخی از نامزدها که به شدت اصرار به برگزاری در این مقطع از زمان را داشتند بر ناامیدی جامعه خبری استان همدان از نتایج این انتخابات و منتخبین آن افزود؛ در شرایطی که در همه انتخابات‌ها همه نامزدها قبل از انتخابات حرفهای قشنگ می‌زنند و با وعده‌های مختلف سعی در جلب آراء دارند، در انتخابات خانه مطبوعات استان همدان که اکنون و پیش از برگزاری انتخابات کاندیداها این گونه نسبت به سایر اعضاء بیخیال هستند و حداقل حاضر نیستند مدت کوتاهی تا تسهیل شرایط حضور همه فعالان و برخروداری ایشان از حق رای صبوری نمایند، چگونه می شود انتظار داشت که ماحصل این انتخابات تامین کننده خواسته‌های همه اعضای جامعه  خبری استان همدان باشد؟

از سویی دیگر پالاش درست و صحیح روی اعضای اصلی و کسانی که شرایط را برای عضویت اصلی در خانه مطبوعات دارند به درستی شکل نگرفته و راستی آزمایی در خصوص بیمه بودن افراد صورت نگرفته، چرا که صرفا به لیست‌های اعلام شده از سوی دفاتر اعتماد شده است. در حالی که با استفاده از شماره بیمه، شماره ملی و سریال شناسنامه افراد به سادگی می‌شد از سایت تامین اجتماعی این مساله رو راستی آزمایی کرد. 

از طرفی دیگر نیز باید قبل از برگزاری مجمع تعداد واجدین شرایط و شرایط وکالتنامه ها به طور شفاف و واضح اعلام شود تا در روز برگزاری وضعیت وکالتنامه ها و همچنین وضعیت رسمیت مجمع از نظر رسید به حدنصاب قابل بررسی باشد. اما با روند فعلی بیشتر به نظر می‌رسد که برگزار کنندگان دنبال این موضوع هستند که به بر نحوی انتخابات را جهت رفع مسئولی برگزار کنند و صحت و سلامت موضوع از پائینترین سطح اهمین برای ایشان برخوردار می‌باشد.

وقتی اعضای اصلی از نظر بیمه و سوابق راستی آزمایی نشده‌اند و از سویی دیگر تعداد کل واجدید شرایط شرکت در انتخابات به طور رسمی اعلام نشده، چگونه در روز انتخابات می شود رسیدن مجمع به حدنصاب را تائید یا رد کرد ؟

در اینجا نقش بی بدیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز می‌توانست بسیار پررنگ و مثمر ثمر باشد که متاسفانه آنچه انتظار می‌رفت در این حوزه برآورده نشد و دست اندرکاران امر بیشتر به دنبال جمع کردن موضوع به هر نحو و خالی کردن شانه از این مسئولیت خطیر بودند تا توجه و اهمیت خود را نسبت به سرنوشت صنف مرتبط با مطبوعات در دو سال آینده را به نیکی متبلور سازند.

در نهایت می‌توان به بیت پایانی یکی از غزلیات وحشی بافقی اشاره ای کنیم که چنین سروده است:  

از صحن خانه تا به لب بام از آن من                      از بام خانه تا به ثریا از آن تو

 

 يادداشت از علي ثقفي-مديرمسئول "همدان نيوز

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن