Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت استان همدان و چالش های محیط زیستی پیش رو

به بهانه 5 ژوئن، روز جهانی محیط زیست؛
استان همدان و چالش های محیط زیستی پیش رو

سازمان ملل پنجم ژوئن را برای افزایش آگاهی مردم در راستای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز جهانی میحط زیست انتخاب کرده است.

به گزارش "همدان نیوز"، رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط‌زیست و بروز بحران‌های پی‌درپی زیست محیطی باعث شد دولت‌ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره‌ای بیندیشند. از این رو ارادهٔ جهانی برای حفاظت از محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد دربارهٔ انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال ۱۹۷۲ در سوئد جنبهٔ کاربردی پیدا کرد. در این سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده‌ای، ۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد. به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد هر سال به‌عنوان هفته محیط زیست نام گذاری شده‌است.

در حاضر باید گفت ایران با چالش های زیست محیطی مختلفی روبه رو است که شاید مهم ترین آن بحران آب باشد! بحرانی که کم کم دارد زشتی های خود را هویدا می‌کند و احتمالا در سال های نه چندان دور، چهره ای بدقواره از ایران به لحاظ خشکسالی شاهد خواهیم بود. اما آنچه مسلم این بحران و دیگر مشکلات زیست محیطی در کشور در برخی نقاط بسیار حاد بوده و برخی نقاط وضعیت بهتری دارند.به طور مثال می توان به وضعیت دریاچه ارومیه یا دریاچه هامون اشاره کرد که اوضاع بغرنجی دارند! اما وضعیت حاد نقاطی از ایران به معنای آن نیست که مشکلات محیط زیستی گریبان بقیه نقاط ایران را نگرفته است کما اینکه دولتمردان همواره بخاطر مسائل سیاسی و اجتماعی و نیز بازخوردهای خبری بر روی نقاط حساس و بحرانی تر دست گذاشته و از کنار سایر اتفاقات ساده عبور کرده اند! حال اینکه همین اتفاقات ساده ظرفیت تبدیل شدن به بحرانی جدی را در سال های آتی دارد.

در استان همدان اگر چه به ظاهر مشکل حاد محیط زیستی وجود ندارد اما به جرات می توان گفت مشکلات محیط زیستی که امروز گریبان این استان را گرفته در سال های نه چندان دور به یک بحران جدی بدل خواهد شد و برخی از آنها تبدیل به بحران شده اند هر چند به چشم نمی آیند..برای روشن تر شدن این موضوع به برخی چالش های جدی محیط زیست در استان همدان اشاره می شود که جای تامل دارد!

1. بحران کمبود آب: استان همدان علی رغم آنکه در منطقه کوهستانی قرار گرفته جزو استان های کم آب کشور است! بارش های کم در استان، رها کردن آب های سحطی، کشاورزی مبتنی بر روش های سنتی و محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند و.... باعث شده تا امروزه ما شاهد تبدیل شدن همدان به یکی از استان های خشک کشور باشیم و امروز مسئولان به دنبال انتقال آب از استان های همجوار همچون سد تالوار زنجان به همدان باشند. این امر تا جایی پیش رفته که مناطقی از همدان به بیابان تبدیل شده و در اطراف نیروگاه شهید مفتح همدان به دلیل کاهش آب های زیرزمینی، فروچاله هایی تا عمق 50 متر و بیشتر شکل گرفته است!

2. برداشت بی رویه از معادن: استان همدان به لحاظ منابع معدنی از جمله انواع سنگ مرمر و گرانیت، سیلیس، شن و ماسه و.... جزو استان های غنی در ایران به حساب می آید. همین امر موجب شده تا افراد و شرکت های خصوصی و دولتی به جان کوه های استان افتاده و ذره ذره خاک و سنگ این کوه ها به ویژه کوهستان الوند را کنده و به حراج بگذارند! این اتفاق تا جایی پیش رفته که آثار تخریب کوهستان در نقطه نقطه استان آشکار و هویداست و اگر اینگونه ادامه یابد قطعا الوند و دیگر کوه های همدان روزی از دستمان به ستوه خواهند آمد!

3. تخریب باغات استان: استان همدان و به ویژه شهر همدان با باغ ها و کوچه باغ هایش معروف است. کوچه باغ هایی که نظیر آن را کمتر در ایران داریم. با این حال به دلیل گسترش شهرهای استان و نیز افزایش نجومی قیمت ملک در استان ما همه روزه شاهد تغییر کاربری باغات و تخریب آنها در گوشه و کنار این استان هستیم. بسیاری از از تغییر کاربری های با مجوز دولت صورت گرفته و آنقدر راه برای دور زدن قانون هست که حتی اگر دولت هم مخالف باشد مالکین باغات کاری می کنند که در نهایت به مقصود خود برسند....!

4. بلند مرتبه سازی های بی قاعده و قانون: در حالی که جمعیت شهرها روز به روز در حال افزایش است به دلیل کمبود زمین در شهری چون همدان به یکباره شاهد بلند مرتبه سازی های گسترده در سطح شهر بوده که از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی کند! رعایت نکردن حریم برای ساختمان های بلند و برج ها، حذف پارکینگ، برهم زدن سیمای شهری، ایجاد مشکلات ترافیکی در مرکز شهر و.... از جمله مشکلاتی است که بلند مرتبه سازی بی قاعده و قانون گریبان شهری چون همدان را گرفته است. جالب است بدانید براساس طرح تفصیلی شهر همدان ساخت و ساز باید در شهر به گونه ای باشد که از نقاط اصلی شهر به توان کوه الوند را مشاهده کرد اما الان این دید در بسیاری از نقاط کور شده است!

 5. ریزگردها به همدان می رسد: در حالی که همدان همواره به عنوان یکی از نقاط خوش آب و هوای کشور مطرح بوده، در چند سال اخیر با شدت گرفتن وضعیت ریزگردها در استان های غربی کشور، همدان نیز از این مساله مستثنا نبوده و ما هر سال شاهد آن هستیم که تعداد روزهای حضور ریزگردها در استان همدان بیشتر از قبل می شود! تا حدی که برخی روزها میزان ریزگردها فراتر از حد مجاز بوده است!

در هر صورت به نظر می آید استان همدان امروز با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند که اگر فکری برای آن نشود در آینده نه چندان دور ما با بحران های جدی زیست محیطی در این استان مواجه هستیم! متاسفانه در طول دو سال گذشته نیز سازمان محیط زیست کشور قدری نسبت به استان همدان بی تفاوت بوده و اساسا مشکلات این استان جزو اولویت های سازمان محیط زیست کشور نیست! اداره کل محیط زیست استان همدان نیز به خوابی عمیق فرو رفته است که به این زودی بیدار نخواهد شد. در بحث آموزش، فرهنگ مصرف به ویژه بحث آب، تغییر شیوهای کشت و محصولات کشاورزی و.... بهتر است بگوییم کار خاصی صورت نگرفته است! اینکه ما انتظار داشته باشیم بدون اطلاع رسانی درست و آموزش نوع رفتار مردم نسبت به محیط زیست تغییر کند امری محال است!

جمله پایانی اینکه امروز محیط زیست استان همدان نیاز به توجه جدی تر دارد، شاید فردا دیر شده باشد!

یادداشت: مهرداد حمزه

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن