Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت سقف کوتاه روز همدان!

سقف کوتاه روز همدان!

موتور جستجوگر گوگل یکی از در دسترس‌ترین ابزار برای اطلاع و آگاهی از موضوعات مختلف است و نگارنده نیز پیش از نگاشتن در خصوص روز همدان در این اندیشه بود که آیا نامی از این روز در جستجوگر گوگل یافت می‌شود یا خیر؟ جستجوگر در پاسخ به جستجوی «روز همدان» چندین صفحه را معرفی کرد که هیچ‌یک از آن‌ها نام و نشانی از این موضوع نداشتند و «استخدام نیازمندی‌های روز استان» پاسخی بود که گوگل به پرسش نگارنده داد!

همین بهانه‌ای شد تا نویسنده مطلب به دنبال این باشد که ببیند آیا نامی از روز اصفهان و شیرازی که به‌نوعی رقیب به حساب می‌آیند و مسئولان همدان معتقدند که همدان از لحاظ دارا بودن ظرفیت‌ها یک سر و گردن از آن دو بالاتر است، در جستجوگر اینترنت هویدا می‌شود که شد. روز اصفهان و روز شیراز عنوان چند صفحه‌ای بود که پس از جستجو رخ نشان دادند و نهادینه شدن این دو روز را در فرهنگ کشور به نمایش گذاشتند؛ البته تاریخچه روز اصفهان و شیراز قدیمی‌تر از روز همدان است و نمی‌توان انتظار داشت روزی که چند سالی است به دنبال جا باز کردن در بین قشر فرهنگی است، توان رقابت با دو شهر نامبرده را در عرصه مجازی داشته باشد.

همین‌جا بود که نگارنده به این موضوع پی برد که همدان از عرصه رقابت جا مانده و روز همدان عنوانی است تنها برای مسئولان این استان که با وقایع، اتفاقات و برنامه‌ها سروکار دارند؛ البته تنها، نبودن نامی از این روز در فضای مجازی دلیلی بر ناشناخته بودن آن نیست بلکه مکث چند لحظه‌ای و پاسخ «نه» عابران پیاده‌ای که هرروز آرامگاه بوعلی سینا را درمی‌نوردند، در پاسخ به این پرسش که « آیا می‌دانید روز همدان چه روزی است؟» گواهی بر این ادعا است. خوش‌بینانه‌ترین حالت این بود که برخی، از وجود چنین روزی آگاهی داشتند اما نمی‌دانستند کدام‌یک از روزهای سال به همدان اختصاص دارد اما برخی نیز از نامگذاری روزی به نام همدان خبری نداشتند و تعجبشان مختصر و مفیدترین پاسخ به پرسش خبرنگار «اکباتان» بود.

حال شاید با خواندن این چند خط، این سؤال به ذهنتان خطور کرده باشد که روز همدان چه روزی است؟ و یا اگر چنین روزی وجود دارد چرا نامش به گوشتان نخورده و لحظاتی که پای برنامه‌های تلویزیونی نشسته‌اید حرفی از این روز نشنیده‌اید؟

یکم شهریورماه سالروز تولد حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا مصادف است با روز پزشک و روز همدان؛ روزی که به‌پاس حیات این عالم بزرگ در دنیا و حک شدن نامش در تاریخ، بیشتر با نام پزشکان عجین شده و تنها وجود آرامگاه بوعلی سینا در همدان، بهانه‌ای برای جا باز کردن نام این شهر در روز پزشک شده است. حال چند سالی است که مسئولان استان، روز همدان را با روز پزشک پیوند زده‌اند تا به بهانه بزرگداشت روز بوعلی سینا نامی از همدان نیز شنیده شود.

هرساله تعدادی از پزشکان و دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی اول شهریورماه با حضور در آرامگاه بوعلی سینا سوگندنامه‌ای قرائت می‌کنند و قرائت سوگندنامه پزشکی دانشجویان به‌مثابه برنامه‌های روز همدان تلقی و باافتخار از آن یاد می‌شود؛ هرچند گرامی داشتن یاد این حکیم بزرگ از سوی دانشجویان، ارزشمند است اما ادای احترام، نباید تنها به جمعی از پزشکان و مسئولان ختم شود و اگر اولین روز شهریورماه با روز همدان نیز مقارن است چرا نباید مردم همدان نیز در کنار پزشکان، یاد ابن‌سینا را گرامی بدارند؟ چه‌بسا می‌توان هرساله با در نظر گرفتن فضایی در میدان آرامگاه بوعلی سینا فرصت را برای حضور گسترده علاقه‌مندان برای ادای احترام به این حکیم فرزانه فراهم کرد. همان‌طور که در برنامه‌های مختلفی همچون استقبال از ریاست جمهوری، حضور گسترده در راهپیمایی‌ها و یا همایش‌های پیاده‌روی، خیابان‌ها برای حضور مردم آماده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان آرامگاه بوعلی سینا را در اولین روز شهریورماه به‌پاس زادروز ابن‌سینا که آرامگاه او نگین شهر همدان است و به‌جرأت می‌توان گفت نماد این شهر در کشور و یا حتی دنیا است، به‌گونه‌ای آراست که جمعی گسترده از مردم را گردهم آورَد تا فرهنگ نخبه پروری و عالم دوستی مردمان این شهر به دنیا مخابره شود.

امروزه باوجود فضای مجازی و گروه‌های مختلف تلگرامی و صفحات متعدد اینستاگرامی به‌راحتی می‌توان مردم را به پویش گرامیداشت روز بوعلی سینا و همدان فراخواند و حتی از فرصت گردشگرخیز بودن همدان در فصل تابستان نیز استفاده و گردشگران را نیز با این پویش همراه کرد و چه‌بسا این گردهمایی در طول سال‌ها به فرهنگ تبدیل شود و جمع زیادی از گردشگران را در اولین روز شهریورماه به همدان دعوت کند.

هرچند برنامه‌هایی برای این روز به فراخور اعتبارات از سوی دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری برای گرامیداشت روز همدان در نظر گرفته شده اما شاید جمع محدودی از مردم را در بربگیرد و جز جمعیتی خاص، کسی روز همدان را در خاطر نسپارد. همان‌طور که امسال نیز در استان برنامه‌ریزی‌هایی برای گرامیداشت روز همدان در نظر گرفته شده و برنامه‌هایی همچون ادای احترام به مقام بوعلی سینا، برگزاری جشن روز همدان، چیدمان ۱۴ هزار مهره دومینو با محوریت همدان و معرفی جاذبه‌های آن، رونمایی از ۳ جلد کتاب در زمینه هوش و خلاقیت از سوی خانه ریاضیات استاد غیور شهرداری، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان، برگزاری مراسم روز همدان ۳۰ مردادماه در فرهنگسرای ابن‌سینا در تهران، برپایی نمایشگاه گل و گیاه، بازدید از موزه تاریخ طبیعی به‌صورت رایگان، برگزاری تور پرنده‌نگری در شیرین سو، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای بازدید از مراکز گردشگری و نورافشانی در روز همدان پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی برای اجرای آن‌ها را باید به فال نیک گرفت اما همدان و روزش برای شناخته شدن و معرفی به مردم کشور نیاز به تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی گسترده‌تر دارد؛ همچون اصفهان و شیراز که جای خود را در بین مردم بازکرده‌اند.

شاید دیدگاه مسئولان این باشد که نمی‌توان شهرداری همدان را با شهرداری این دو شهر از لحاظ میزان اعتبارات و وضعیت اقتصادی مقایسه کرد و همین موضوع بهانه‌ای برای روزمرگی باشد اما می‌توان با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی و حمایتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌ویژه در بخش گردشگری، فرصت را برای مشارکت آن‌ها در برگزاری برنامه‌هایی به‌مراتب گسترده‌تر فراهم کرد و علاوه بر ایجاد فضای تبلیغاتی، نام همدان را به شایستگی هرچه‌تمام‌تر معرفی کرد.

در حال حاضر دستگاه‌های دولتی همدان که همواره از کمبود اعتبار سخن می‌گویند، جز چند برنامه محدود و روزمره، برنامه‌ریزی دیگری ندارند و پا به ورطه تکرار گذاشته‌اند و از طرفی مشارکت بخش خصوصی نیز به حضور کمرنگ تعدادی انگشت‌شمار تبدیل شده است. نهایت تلاش سازمان‌ها و دستگاه‌ها در روز همدان به پخش ویژه‌برنامه‌هایی از این روز در شبکه استانی همدان ختم می‌شود که اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، این شبکه با برنامه‌های فعلی، مخاطب چند هزارنفری بیشتر ندارد که البته از مردم همدان هستند و پخش برنامه‌های سالیانه در روز همدان تنها برای بخشی از مردم استان، کوچک‌ترین قدمی است که برای معرفی این روز برداشته می‌شود. هرچند اگر روال گذشته در صداوسیما پیش گرفته شود شاید بتوان تعداد مخاطبان این شبکه را نیز افزایش داد به طوریکه در چند سال گذشته شاهد این بودیم که با حمایت بخش خصوصی، ویژه‌برنامه‌هایی با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون در همدان ضبط و پخش می‌شد که در نوع خود اثرگذار بود و به افزایش تعداد مخاطبان کمک کرده بود. این ایده را در روز همدان نیز می‌توان در پیش گرفت و این روز را از زبان هنرمندان به‌عنوان قشر اثرگذار بر جامعه، به مردم معرفی کرد.

بااین‌وجود اگر استان به دنبال این است که روز همدان بیش‌ازپیش معرفی شود باید پا از صداوسیمای مرکز همدان فراتر گذاشته و با حمایت بخش خصوصی به سمت ساخت و پخش برنامه‌هایی از شبکه‌های سراسری سیما برود. هرچند در مواردی ندایی برخاست که تعدادی از مستندسازان به همدان آمدند و قرار است حاصل تلاش آن‌ها در شبکه مستند پخش شود و هنوز هم خبری نیست اما این شبکه‌های پرمخاطب هستند که می‌توانند حق مطلب را تااندازه‌ای ادا کنند.

همان‌طور که در ویژه‌برنامه‌های روز همدان که از سوی معاونت اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان آمده، تور گردشگری داخل استان در روز همدان پیش‌بینی‌ شده که در نوع خود برای معرفی جاذبه‌ها به مردم همدان که شاید تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها با ظرفیت‌های گردشگری استان آشنا نباشند، اثرگذار است اما برگزاری این تورها تنها می‌تواند روز همدان را به جمعی از مردم استان معرفی کند و بازهم این روز در سطح ملی مغفول می‌ماند.

در طول چند سال گذشته خبرهایی مبنی بر برگزاری همایش و یا برنامه‌ای با حضور تورگردانانی از سراسر کشور در همدان شنیده می‌شد که البته در حد همان خبر ماند و هیچ همایشی با این موضوع در همدان برگزار نشد. هدف این همایش برقراری ارتباط و تعامل برای تبادل گردشگر بین استان‌ها عنوان شده بود که بدون شک می‌توانست در جذب گردشگر به همدان اثرگذار باشد اما به نتیجه نرسید. شاید اگر چنین تعاملی بین تورگردانان استان و دیگر استان‌ها شکل می‌گرفت روز همدان فرصت مغتنمی بود تا تورهای گردشگری به سمت همدان روانه شوند و این روز و فراتر از آن، همدان و جاذبه‌هایش بیش‌ازپیش معرفی شود.

از دیگر برنامه‌های این نهاد برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان در روز همدان است که البته در معرفی شهر به فرزندانش مؤثر است اما شاید این رویداد از چند صد کودک تجاوز نکند و تنها تعدادی از کودکان همدانی باشند که شهر خود و روز همدان را بشناسند. بهتر نبود که با برقراری تعامل با شبکه‌های تلویزیونی ازجمله شبکه پویا به‌عنوان شبکه تخصصی کودکان، این مسابقه نقاشی را در سطح گسترده‌تری برگزار و از کودکان ایران دعوت کرد تا یک نقاشی از همدان بکشند و علاوه بر پخش نقاشی‌های آن‌ها در تلویزیون، فرصت را برای جستجوی کودکان و خانواده‌های آن‌ها در خصوص همدان و ظرفیت‌هایش فراهم کرد و علاوه بر معرفی روز همدان به مردم ایران، بار سفر تعدادی از گردشگران را برای حضور در همدان بست؟

در لیست برنامه‌های شهرداری از چیدمان دومینوی 14 هزار مهره‌ای با محوریت روز همدان خبر داده شده که ایده‌ای نو و جذاب است و علاقه‌مندان زیادی دارد. شهرداری می‌توانست برای برگزاری چنین برنامه‌ای با همکاری آموزش‌وپرورش و یا دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی استان هماهنگی‌هایی انجام داده و با انجام فراخوان در دانشگاه‌ها و یا مدارس سراسر کشور پیش از شروع تعطیلات تابستانی، علاقه‌مندان را به شرکت در مسابقات به میزبانی همدان دعوت کند؛ همان‌گونه که همایش‌ها، برنامه‌ها و جشنواره‌های متعددی در طول سال به میزبانی استان برگزار می‌شود. چه‌بسا با برگزاری جشنواره و یا مسابقات دومینو با موضوع روز همدان بتوان فضایی را برای معرفی همدان و روزش فراهم کرد.

هرچند بیان این پیشنهادات به روز همدان ختم می‌شود و شاید این موضوع در ذهن مخاطبان باشد که فرصتی برای اجرای آن وجود ندارد اما مگر همدان کارشناسان صاحب‌نظر در بخش‌های مختلف کم دارد که می‌توان با دعوت از آن‌ها از ماه‌ها قبل برای برگزاری برنامه‌های روز همدان برنامه‌ریزی کرد. البته که برنامه‌ریزی‌های دیرهنگام یکی از نقاط ضعفی است که در اکثریت مواقع مشاهده می‌شود اما می‌توان با پیش‌بینی‌ها در طول سال و فراخواندن دستگاه‌ها و ملزم ساختن آن‌ها به همکاری از سوی نهادی همچون استانداری، زمینه ماندگاری روز همدان را فراهم کرد. شاید برخی بر این باور باشند که برگزاری چنین برنامه‌هایی در یک برهه زمانی خاص و در روز همدان دلیلی ندارد و چرا باید تنها به یک روز ختم شود اما وقتی مسئولان قدم برداشته و روزی را با نام روز همدان به ثبت می‌رسانند باید به شایستگی نامش تلاش کنند؛ چه‌بسا همین یک روز بتواند در جذب گردشگر که اولویت اول استان برای توسعه اقتصادی است، اثرگذار بوده و مقدمه‌ای برای حضور گردشگران در دیگر ایام سال باشد.

امید می‌رود که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری روز بوعلی سینا و روز همدان در سال‌های آینده از مسیر تکراری خود خارج شده و راهی نو را در پیش بگیرد تا بتوان دین تمدن سه‌هزارساله همدان را به حق به‌جا آورد.

یادداشت: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن